Vid den här tiden i morgon, är julen liksom över. Jag har alltid haft svårt för julen, mest för att min mamma alltid tog ut sig på julen då vi var små. Och sedan blev det allt värre då vi blev halvstora. Det var en slags plåga med julen.

Sedan har jag firat alla slags jular. Ensam utomlands, gått om kring och spelat för hemlösa, varit i kollektiv, firat med mina barn och ogifta fruar.

Jag har väl aldrig hittat formen för julen och kommer nog heller aldrig att göra det. Det går inte att avstå. Hur du än gör blir du delaktig. Jag trodde jularna i Spanien skulle vara lugnare, ,,kort sagt, tio ggr värre än här och utan snö dessutom.

I alla fall. Jag brukar vara tomte. Ett år cyklade jag mellan evenemangen. Blev mycket omkullkörningar då det var lika mycket snö som idag och det blev rundligt med whiskey på varje ställe tomten öppnade säcken.

Vad är det bästa med julen då? Knäcken och den inlagda sillen.

Kommentarer

  1. Lillen verkar en smula trött på farsans upptåg. ;)
    God Jul Micke, ser fram mot ett spännande 2013. :)
    /Affe

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg