Den här länken leder till Svts Kulturnyheterna och en artikel om vårt program om det vi kallar avtalsbrott på Fotografiska.


Slicka äschlen på Fotografiska.

Det är många som gillar Fotografiska. Jag har aldrig varit impad och inte blev det bättre efter att våren 2011, blivit lovad att ställa ut 2013.
Efter ett år blev jag uppringd av en främmande kvinna. Utställningen avblåstes av en arrogant kvinna som kallade sig ”Utställningsansvarig”. En kvinna jag aldrig träffat. Min curator Maria Patomella var förd bakom ljuset och Jan Broman gled väl omkring som vanligt i sin hatt.

Kvinnan ansåg att det fanns ingen plats för mig 2013, 2014 och 2015, sedan var jag för lik Strömholm och Petersen för att publiken skulle palla oss alla tre inom tre år.
Det var en sak, även om arrogansen och otrevligheten var i värsta laget. Jag har ändå hållit på i 45 år och aldrig blivit sämre behandlad av en utställare än Fotografiska.

Det finns värre fall än mitt, och det värsta är Eva Stackelberg, som fick en behandling som är direkt svinaktig. Det är vad kvällens Kulturnyheter handlar om.
Det är också en demokratifråga. Om en yrkeskår är så rädda om sina skinn att de inte kan upphäva sina röster mot Fotografiska så börjar det gå för långt.

Varför är Fotografiska så dryga? De har växt över bräddarna, tagit över all Fotografi i Stockholm. Den naturliga konkurrenten Moderna har ju gett upp allt, verkar befolkas av en lobotomerad skara curatorer som käkar antidepressiva istället för att göra något. Nu härjar Fotografiska fritt. Alla slickar Jan Bromans rumpa för att få ställa ut på Fotografiska.

Jag  tycker det är en bedrövlig situation. Helt odemokratisk, framför allt för att inga fotografer törs höja sin röst för då stryker Broman, eller hans hantlangare, den sk ”Utställningsansvarige”, ett streck över  den fotografen. Till det här programmet fanns det många som kunde ha gjort skillnad, som kunde ha höjt sina röster, men de vågade inte. De vill framför allt ha en chans att få ställa ut. Så fega är vissa.

Nog om det. Ni kan bilda Er en egen uppfattning. Jag skiter i vilket. Det enda som verkligen irriterar mig är hur villiga folk är att slicka röv för att få hänga lite bilder på en vägg.

Kommentarer

Populära inlägg