Vad det gäller Fotografiska så fick jag en bomb, positiv bomb igår.

Nog om det. Det snöar igen. Det blir en fin jul. Tro mig. Jag är rörd över era fina donationer. Tack återigen. Och tack för alla Ni som läser denna blogg. Ni är fantastiskt många. För en sådan här blogg, som är så pass ilsken, krånglig och smal.

I alla fall har jag förstått att modebloggar har mest läsare. Jag läser en, Granntanterna, den är fin. Det är en gammal kompis till mig som skriver den ena halvan. Jag tänkte på det då jag igår gick in på Cheap Monday  och köpte nya jeans. Två par stuprör för 600 kr tillsammans. Märkligt billigt. Jag frågade bruden i kassan om det var barnarbete bakom det hela? Hon sa att dom låg under HM numera. Jag vet inte om det ska betraktas som ja eller nej?

Jag gick i alla fall hem, visade upp akterkapellet och de nya jeansen. Min ogifta fru fick lite extra glans i sina febersjuka ögon. Jag tror till och med Granntanterna hade godkänt mig.

Det är en märklig tid just nu. Konsumenterna frågar sig allt mer var och vad kläderna är gjorda av och vem som framställt dom. En annan lika märklig och hemsk sak är det framvällande nazzeträsket. Till och med på en sådan enkel sajt som Fotosidan kan man i vissa lägen känna hur vissa tassar i nazzeträsket.

Lindeborg, den fina författaren som är kulturchef på AB, blev ju dränkt i dynga av nazzesvin och korkade män, då hon skriver om nazzetyperna. Hur många är dom och hur fans jävla korkad kvinnosyn har dessa män. Grisar är vad dom är och inget annat. Och när fan ska dom sluta tjata om invandrarna?

När jag går genom Stockholms gator hör jag dessa hjältar på taken, på gatorna. De jobbar äschlet av sig för att skotta tak, göra det bättre för oss. Jag säger invandrare, men de är ju givetvis svenskar. De bor och lever i Sverige. Det konstiga med hela den här snöskottningsgrejen är ändå varför inte fler arbetslösa medelklasskillar och tjejer hoppar in i snösvängen.

Jag har sett skyltar där folk får 300 kr i timmen om de hoppar på och börjar skotta. Inte många medelklasstyper nappar. Varför? Om jag var tjugo, stark, arbetslös, inte höjdrädd, så hade jag direkt gått på ett sådant jobb.

Jag har skottat tak, jag har också gått med takskottare och gjort reportage. Det är ett hårt, skönt jobb.


Kommentarer

  1. Det var inte mycket info om Fotografiska - slutar det där eller? Kommer det någon fortsättning på ingressen?

    SvaraRadera
  2. Nog den bästa skidåkarbild jag sett.
    /Affe

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg