Hemingway....

" Never misstake motion for action"
Hemingway

"1954 överlevde han två flygplanskrascher med skadade njurar och lever. På grund av njurproblemen fick han högt blodtryck och medicinen han fick mot detta gav honom svåra depressioner. Han kunde inte längre skriva; han drack allt mer och blev 1960 för första gången inlagd för avgiftning. Han var på kliniken 39 gånger och varje gång fick han elchocksbehandling. En morgon några dagar innan sin 62:a födelsedag hade han nått gränsen för sitt lidande och 2 juli 1961 tog han sitt liv genom att skjuta sig själv med gevär."


När jag läser det här ovan, så förstår jag att han sköt sig. 39 elshocksbehandlingar. Min mor fick två och jag kan säga att hon blev sig inte lik efter dom. 39 behandlingar låter som ett makabert, omänskligt plågande.


Jag läser om Hemingway, fick en sådan enorm lust att läsa om en del av hans böcker. Jag gillar inte att man ger ut hans böcker postumt. Det är fult och taskigt. Det sker ju med fotografer också, att man gör utställningar med deras bilder efter de dött. En sak är om de flesta bilderna finns, men värre är att man kanske gräver fram en massa som fotografen själv ratat, ger dessa bilder en ny innebörd osv...inte alls bra, dålig feeling för fotografen, författaren.


I alla fall så ser jag att Hemingway gav ut  13 böcker  under sin livstid. Till det kommer fem som var postumt utgivna. Inte mycket, men alla är väl klassiker. Han dog vid sextiotvå och fick väl ut sin första bok som 25åring. 13 böcker på trettiofem år. Det säger en del, idag då författare skriver en bok om år, en del två till och med.


Å andra sidan skrev han ju några mästerverk mellan 1925 och 1929, In our time, Att ha eller inte ha, Och solen har sin gång, Farväl till vapnen. Min favorit är Att ha eller inte ha, fruktansvärt bra. In our time är noveller, en del så bra att jag fortfarande inte glömt dom trots att det är trettio år sedan jag läste boken.


I alla fall. Nu ska jag läsa om, Att ha eller inte ha.

Kommentarer

  1. Jag tänkte på det där med posthuma saker häromdagen. Ta Vivian Maier (Meier?) som han Maloof hittat en massa negativ av.

    Visst, det är väl bra foto. Bra dokumentation av sin tid. Et cetera. Men är det helt ok att grisa ut alla hennes bilder? Kickern är ju att hon var en superhemlig person och jag kan inte se det som något annat än genomvidrigt att då prångla ut alla hennes bilder för att göra sig själv ett namn och pengar.

    Folk alltså.

    Johan

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg