Varför skriver jag blogg? För att undersöka vem jag är och hur jag passar in i det rådande samhällsklimatet. Jag skriver för att berätta om saker och ting jag gillar, tror på. Det svåraste är att skriva om fotografi och fotografer, för det är så ytterst få som jag tycker är något. Dessutom blir en del av dem som jag tyckt mycket om, och fortfarande tycker om, allt sämre.

Så har det alltid varit. Sedan början av sjuttiotalet har jag bara tyckt om 2, 3 svenska fotografer. Det har tillkommit någon och det har fallit ifrån någon. Vad det gäller de yngre fotograferna så har de flesta fallit ifrån, mest beroende på att de själva fallit ifrån och inte producerar något.

Jag skriver för att upptäcka mig själv. Jag försöker inte dölja mina svaga sidor, vet faktiskt inte vilka dom är, men de är säkert många.. Min känsla för att tänka för stort, se världens komplexitet, se hur vi förstör vår egen framtid, är kanske min största svaghet, för det påverkar mig negativ, gör mig ledsen.

Ta exemplet med HM, efter att ha sett Kalla fakta går jag fan inte dit och köper kläder något mer. Det komplicerar tillvaron att bry sig. En annan sak är att jag inte skulle vilja bli så förbannad hela tiden. Det gör mig också trött.

För det mesta är jag ganska nöjd med livet. Jag gjorde en lista över vad som var bäst 2012. Min ogifta fru kom på plats ett, sedan att mina barn klarar sig bra och sedan alla resorna. Mina långa uppehåll i Åre, Noheden och i Grekland, är det som påverkat mig mest.

Det som inte var så bra är Stockholm. Hur fan jag ska klara av den galopperande hipsterifieringen, det dyra boendet, men det får bli en framtida fråga.

För mig består livet av tre bitar, kärlek, arbete och träning. Jag satt och funderade på om  jag skulle kunna överleva som skrivande och fotograferande resereporter. Jag har ju gjort det förr. Gick inget vidare för resereportage betalar man inget för. Min erfarenhet är att resetidningarna betalar knappt för resan, resten är förlust.

Nåja, varför skriver man blogg? Ja, man kan ju läsa det här, ja, givetvis för att bli läst.

Kommentarer

Populära inlägg