Lördag, tyst i staden. Köper en gran med We. Fattar inte varför hon envisas med att släpa hem något som barrar och bara är i vägen? Men, hon ser så glad ut, så okej. Ja, programmet igår på Kulturnyheterna, sa väl sin enkla sanning. Jag kan ju säga att Mary Ellen Mark var ganska förbannad över Jan Bromans uttalande. Jag förstod inte heller hans uttalande: Inga kontrakt osv,,,

De är tillbaka nere i gropen där vi var förut. Det kommer i alla fall mer på Kulturnyheterna framöver om Fotografiska och en längre intervju med MEM.

Ärligt talat så vet jag inte riktigt vad jag tycker om hela den här soppan. Jag vet att vi blivit behandlade som skit, sämst någonsin under min karriär. Jag undrar hur en del av mina kollegor tänker som är så tysta. Jag funderar en del på det här kuratorssystemet. Har de inte fått för mycket makt? Det börjar kännas som om kuratorerna har mer makt än tex fotograferna?

Jag fick igår ett bra svar från Modernas chef. Det var fint. Vi får se vart det leder framöver.

Jag tycker det här tjafset med Fotografiska har varit belysande. Alla får dra sina slutsatser. En slutsats jag kan dra är att det är ganska meningslöst att hålla på. Det kostar på för mycket. Först ska man mer eller mindre arbeta gratis. Sedan då man kommer till de stora institutionerna, där man borde behandlas bäst, få mest respekt, vara de bästa vännerna, så blir man behandlad som skit, nerkörd i skorna och förväntas hålla käften för någon kurator har fått dille på sina egna idéer.

Det är en diskussion värd att ta upp. Senaste med Fotografiska o Mary Ellen mark.

Här är Thore Sonesons inlägg.

Kommentarer

  1. Har förgäves sökt efter "Micke Berg blogg" på Google utan resultat. Kändes sorgligt att du kanske slutat blogga men så fick jag av en slump höra att bloggen återuppstått här. Tack för det!!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg