Min Sponsor tyckte jag skulle rocka mina raceskidor, så vi satte dom i spänn i dörrposten. Efter  några timmar kollade jag om skidorna fått någon böj i spetsen? Nej, men dörrposten däremot hade flyttat sig så nu har jag en dörr som inte går att stänga.

Det är sol idag, minus 6, vackert. På Naxos är det också sol och plus 20 grader, Vete fan var jag helst skulle vilja vara, troligtvis på ön, suttit i solen och druckit en kaffe, skrivit lite, sovit en lång siesta.

Läser Södermalmstidningen, ser att den också drabbats av tidens anda. Halva tidningen handlar om boende, och borätter. Det är också ett gnällande över varför folk överklagar byggande i stan. Tro fan det om man får ett stort nytt hus byggt precis framför sin egen kåk, får en boendemiljö som förstör för alla. Varför ska man bygga så mycket nytt i innerstaden, det finns ju hur mycket mark som helst utanför tullarna? Nej, istället ska man sno varenda parkyta osv...

Min sponsor avskyr Norge, det tycker jag är lite kul. Det är svindyrt, norskarna är skitdryga, överlägsna, svenskar som åker dit behandlas som skit, får skitjobben, eller rättare sagt, vi tar ju skitjobben eftersom det inte finns några jobb i Sverige för ungdomar. Svenska ungdomar är lågt klassade i Norge, invandrande, billig arbetskraft. Jag snackade med en kille som jobbat som flyttgubbe i Norge och han hade blivit behandlad som skit hela vägen, hela tiden. Undrar vad de finska arbetarna som kom hit och jobbade för tjugo, trettio år sedan tyckte om den behandling vi gav dom? Jag minns hur man såg ner på finnarna i min ungdom. De var inte mycket värda. Det var  på den tiden då Sverige var storebror i Norden, nu är vi en haltande lillebror.

Såg Vonn vinna störtloppet igen. Klart att hon ska få åka ett lopp mot killarna. Det är ju en enorm PR-grej för skidåkningen och samtidigt får man ju ett bevis på hur stor skillnaden är mellan killar och tjejer. Hon kommer ju att få spö, men det är ändå intressant att få se skillnaden, acceptera den och se hur bra en tjej och en kille kan vara med sina olika förutsättningar. Vonn är en fantastisk skidåkare, helt i egen klass bland damerna.

Ser att någon forskare kommit fram till det självklara: att Sd-anhängare skiter fullständigt i vad som står i DN osv,,hur fan kan man få betalt för sådan elementär skit. Jag har skrivit det i bloggen femton ggr redan, att enda chansen att få tyst på nötterna, deras förtvivlan över läget, deras underlägsenhetskänsla, är skapa ett samhälle där de också får något. Nu gynnas bara de redan rika.

Ta bara ett superenkelt exempel. Hörde en polare som var rädd för att han skulle förlora 300 000 kr på att sälja en lya han köpt för 3 mille och där han bott i 3 år.Han har betalt runt 7000 kr i månaden efter ränteavdraget, dvs 85 000 kr på ett år. Sedan har vi en annan person som hyr en trea för 8500 kr i månaden. Den människan betalar 100000 kr om år, varje år och han får inte tillbaka en krona. Han är glad att bo,men han räknar med att det kostar honom 100 000 kr varje år. En borättsinnehavare räknar kallt med att bo gratis i längden, eftersom vinsten vid försäljning ska generera mer pengar. Vad är det för jävla system? Varför ska staten stödja det med ränteavrag osv...korkat, rent ut sagt.



Kommentarer

Populära inlägg