Allting går åt helvete.Jag hostar så jag tror jag ska svimma stående, funderar på Kalla Faktas reportage om HM. De har folk som gör deras kläder, som tjänar 250 kr i månaden och jobbar 10-12 timmar om dagen. För att överleva behöver man ca 1500 kr i månaden i Bangladesh. HM ägare nekar att svara på Kalla Faktas frågor.

Klart att HM är ett grisföretag,men jag funderar på hur man skulle göra för att lösa det hela. HMs hela ide är ju snorbilliga kläder, stor försäljning. Om kläderna blir dyrare, med dyrare löner, så kommer HM att sälja mindre kläder, det kommer att bli fler arbetslösa i Bangladesh osv. Det är lite kapitalismens grundproblem. Ska vi ha ett rättvist samhälle, miljömässigt bra, så blir det otroligt mycket mindre arbetstillfällen tex i Tekoindustrin.

Är det kanske så att med den moderna tekniken försvinner jobben?

Nästa ljuva grej är att ungdomen väljer Sd som sitt parti. Medelklassarna har ofta miljöpartiet som sitt tredje parti. Ungdomarna kör på Sd...de gillar väl hårda tag mot invandrarna?

Jaja, här ligger man och stirrar, förvånas över att vissa lyckas skriva om motljusskydd. Har aldrig haft ett och kommer aldrig att ha ett. Är bara i vägen, är av noll betydelse.

Nåja, som alltid i livet får man ta om då det tar emot. Ikväll kommer vårt inslag 1900 på Kulturnyheterna. Det blir intressant att se hur Fotografiska förhåller sig till vår kritik. För mig känns det i alla fall skönt att få påpeka vilka skitstövlar de är där nere på kajen.

Kommentarer

Populära inlägg