När morgonen vaknar

Jag tänker på hur man går vidare. Jag blev så lycklig häromdagen, var till doktorn och min kropp var i perfekt skick, läkaren menade att det var väldigt liten chans att min cancer skulle komma tillbaka och då kände jag så starkt att jag blir nittio bast. Vad ska kunna hindra mig?

Jag funderade skarpt på att skriva en Fotograferna 2, berätta om fotograflivet  men på något underligt sätt kan jag inte komma på något speciellt intressant efter 1999. Jag tycker alla vernissager och snacket går i samma fåra hela tiden.

Det blir alltså ingen Fotograferna 2. Däremot kan jag tänka mig att tystna i tre år och göra två böcker under den tiden, ringa in två ämnen, två ställen jag är på, berätta historierna.

Jag tror det drar åt det hållet, faktiskt. Jag ser inga andra sätt att förhålla mig.

Om jag skulle dra fram mina bästa grejer av allt.

Fem bästa fotoböckerna.
1. Bressons stora
2. Strömholm Konsten att vara där
3. Danny Lyons Bikerider
4. Ed van der Elskens Parisbok
5. Sergio Larrains Valparaiso

De bästa utställningarna jag sett i Stockholm de sista tio åren
1. Cunningham, Kulturhuset
2. Dousineau, Kulturhuset
3. Strömholm, Mindepartementet
4. Vivian Maier, kulturhuset
5. Planket 2018

Mina 5 favoritfotografer
Bresson
Atget
Danny Lyon
Larry Clark
Strömholm

Bästa fotoskribenterna
Tor Ivan Odulfs
Claes Gabrielsson
Sara Danius
John Berger
Tommy Arvidsson

Bästa bloggarna
David Alan Harvey ( helt överlägsen)
I Sverige finns ingen då Lars Dareberg la ner.








Populära inlägg