Klimatet


Miljön
Några jämförande värden för el från World Energy Council visar på olika egenskaper hos Sverige jämfört med några grannländer. Medan den svenska energibranschen har ca 2 procent fossil elproduktion är motsvarande siffror i Finland 25,5 procent, Danmark drygt 49 procent, Tyskland 60 procent och Polen 89 procent.
Ja, vi hade ett snack om miljön på fiket, om palmolja. På något vis tycker jag det börjar bli helt hysteriskt. Jag kunde till min glädje konstatera att palmolja inte finns i Marabou mjölkchoklad och Toblerone,,,,anyway, kunde inte låta bli att gå in och kolla på världens totala utsläpp och Sverige ligger på en plats långt, långt ner. Vi sköter oss med andra ord förbannat bra även om vi måste bli bättre, men man undrar ju då man kollar på toppen av listan, Kina, USA, Indien, Ryssland, osv som skitar ner så ohyggligt mycket mer än oss och som tex med Trumps idioti inte verkar vilja bry sig om miljön.
Ärligt talat så tror jag inte palmolja är den avgörande punkten, men på Söder där jag bor, verka vissa tro att vi ligger för döden och det kanske vi gör om inte Kina, USA , Indien , Ryssland tar det på allvar. Då är det nog skit samma om vi bryr oss om platspåsar eller palmolja.
De största nerskitarna är ju bolag som Luleå järnverk, Cementa osv, dessa stora fabriker som bygger vårt välstånd. Frågan är hur dom ska skärpa sig och sedan transporterna.
Samtidigt vet vi ju att vi ska bli bättre på att sköta miljön. Det är ett måste men man undrar ju över dubbelmoralen med sånt som julen, Black friday osv där vi ombeds konsumera som galningar.
Jag brukar tänka tanken på att åka tåg till Naxos, Grekland. Ärligt talat så tror jag inte det är en sekund miljövänligare än att flyga. Tåg genom Sverige, färja, sedan tåg genom Tyskland som till stor del går på kolkraft, sedan ner till Italien, återigen en av dessa skitiga färjor, en buss till Pireus, ny färja i sex timmar som skitar ner som attan, att det skulle vara miljövänligare än fyra timmar i luften i ett fullt plan. För att inte snacka om tiden, tre dygn och några hotellövernattningar, massor med konsumtion och dyrt, mycket dyrt,,
Ja, saker och ting kan diskuteras. 


Populära inlägg