10 lärdomar av Micke Berg

Micke Berg är en av våra mest erfarna fotografer i den dokumentära traditionen. När jag kom hem efter att ha spelat in ett videoreportage med honom frågade min chef: sa han nåt bra? Och jag tänkte efter och lyssnade på intervjun igen. Och visst gjorde han det. Här är tio citat från mitt samtal med Micke Berg där han lär oss bli bättre fotografer.
GUSTAF SÖDERSTRÖM


1. ”Jag vill vara delaktig i det jag fotar. Jag vill inte bara vara en observatör.”
När Micke fotade husockupationen av kvarteret Mullvaden i Stockholm i slutet på 70-talet var han inte bara fotograf, utan också ockupant. Han levde det liv han fotade och fick därför levda bilder inifrån.

2. ”Jag hade näsa för vad som låg i tiden.”
När Micke åkte till kollektivet Skogsnäs i Ångermanland och bodde där i början på 80-talet satte han bild på en längtan som många bar på: att få leva det enkla livet, nära naturen, i gemenskap med nära och kära. Den efterföljande riksutställningen fick enorm genomslagskraft. Att känna vart vinden är på väg att blåsa och placera sig just där, är att ge sig möjlighet till ett litet försprång när draken ska lyfta. Vart blåser vinden i din omgivning?


3. ”Jag vill vara en teknisk fotograf, men det är inte huvudsaken.”
Micke Berg vet att det inte går att tumma på den tekniska kvalitén om du ska slå som fotograf. Men han vet också att det krävs mer för att nå riktigt långt. För Micke handlar det om att bilderna bär på en berättelse som berör.

4. ”Sen var mina bilder från Skogsnäs jävligt vackra.”
Både teknisk kvalité och budskap är inte heller nog. Det krävs också att poesin och skönheten finns där, för att bilderna ska leva längre.

5. ”Jag går bara på intuition när jag fotar, men publicerar medvetet.”
Intuitionen är fotografens verktyg men också medvetenheten kring bildens budskap. Vad vill du med den bild du publicerar?

6. ”Jag är ingen Paul Hansen, men jag påverkar micro.”
Micke Berg är en av våra mest erfarna fotografer med 100-tals utställningar och oräkneliga böcker bakom sig. Ändå har han idag ingen helsida på DN att publicera sig på – men tror ändå på sin möjlighet att påverka sin omgivning. Vilka kan du påverka med dina bilder?

7. ”Det privata är jätteallmängiltigt. Under ytan är vi alla ganska lika.”
Micke Berg drar sig inte för att vara privat och ta bilder som andra tycker är att visa för mycket. I Mickes bilder ryms hela livet och han vet att det som berör mig själv alltid berör andra.

8. ”Jag har ingen lust att vara kritisk. Det måste vara bra energi, nåt som kickar igång det hela.”
Mickes livslust väcktes i böckernas värld hos 50-talets stora författare. Han läste om fascinerande platser och reste dit för att själv få se. Nu vill han väcka samma lust hos andra med sina bilder.


9. ”En bra streetfotograf måste kunna snacka med folk. Det blir bara skit om du inte kan relatera.”
För Micke är foto relation och ett sätt att leva. Kameran är en väg till gemenskap med vissheten om att ett plus ett är minst tre.

10. ”En bra bild måste ha ett litet fel. Det är som med människor, vem står ut med perfekta människor?”
Ett typiskt Micke Berg-citat där fotot inte kan skiljas från människan och människan inte kan skiljas från fotot. Dessutom med en stor portion humanism.


Så, sätt dig i en skön fåtölj och fundera. Vad har du att lära av Micke Berg? Och du, missa inte att höra honom i det här djuplodande reportaget.


Photo: Gurra Söderström/ Johanna Eskapar.


Populära inlägg