Livet och mackan



Jag visar tre bilder idag. Lite om mitt angreppssätt. Jag tar sällan riktigt nära porträtt, mest för att jag inte riktigt gillar sådana bilder. Jag tar också ganska sällan översiktsbilder därför att jag glömmer bort det, men båda dom typerna av bilder är viktiga om man ska berätta en historia. Riktigt nära och översikt, men 90 procent av mina bilder är som bild nr 1 och nr 3 här. Ganska nära, en två meter ifrån, en förgrund som spelar med en bakgrund. Där förgrunden är twisten medan bakgrunden bygger upp berättelsen i bild. På mina workshops är detta det största problemet för många fotografer. De klarar inte av att se både bakgrund och förgrund på samma gång. Det kommer aldrig att bli bra, det måste smälta samman. Jag arbetar ju bara med 35 mm objektiv, alltid, alltid och det gör att även på två meters avstånd kan jag forma ett rum i kameran.

Bilden i mitten är också en typ av bilder jag tar mycket ofta.. rörelsen. Jag vet inte vad det är, men jag siktar alltid på allt som rör sig. På samma sätt som jag är en av de få fotografer som älskar stenhårt ljus och motljus, allt som gör saker och ting dynamiskt, älskar jag.

Märkligt va? Dom här bilderna tog jag med min Leica M6 och 35 mm, en kamera som jag sedan sålde för 3000 kr med gluggen. Inte dåligt det heller. Filmen var Tri-x och papperet jag framkallade på var Ilford Multigrade,,,

Annars tycker jag Krister Halvars blogg är grymt bra. Han har ilsknat till någonstans och det börjar svänga rejält. Sedan skriver han skitbra, mycket begåvad man.

Populära inlägg