Det regnar

Det regnar överallt. I Stockholm har det blivit en liten vacker grafik av den tunna snön och de mörka gångvägarna. Jag kollar på alla platser som intresserar mig. David Alan har värsta regnet i Outerbanks, på Naxos är det hyfsat men regn i luften, i Fox Amphoux är det kallt o regn, i Aten regnar det.

Spelar ingen roll var man är , det regnar på vintern. Jag plockar fram långkalsonger och ylle underställ till min resa till Naxos. Det lockar väldiga att åka ditt, men först lite jul och sedan ajöss.Min kompis i Santa Fe som skulle byta boende med mig skickar att det var minus 8 i natt. Santa Fe lockar med skidåkning och indiansk kultur, tycker deras hus är fantastiska, typ Taos. Santa Fe är ett av de få ställena som lockar mig i världen.

Igår läste jag om en snubbe som bara äter ost till helgerna för att göra ost påverkar miljön så mycket. Det är klart vi ska göra vad vi kan men det får ju inte bli något slags vansinne.Jag har ju gjort klimatkollen några gånger men häromdagen tänkte jag att jag skulle ljuga lite, tog bort bilen och mina flygresor och gjorde allt perfekt  enligt miljön och lika förbannat hamnade jag på att jag gjorde av med 2,5 jordklot. Jag har, trots att jag är 70, aldrig levt klimatriktigt enligt tabellerna. Om jag skulle följa vad jag fyllde i så skulle jag inte ens gå utanför dörren, än mindre köpa ngt osv och lika förbannat så skitar jag ner miljön. Det säger ju att man kan göra mycket på ett personligt plan men det måste ju till något annat, något mycket större.

Jag testade en så enkel grej som skillnaden med att åka vårt 25 minuter långa inrikesflyg eller färja och flyget var miljövänligare, tex, då man inte flyger så högt och så kort. Färjorna vräker ut skit som bara den.

Jaja, nog om miljön. Kan bara säga att jag känner mig ganska inspirerad. Kollade i Simon Johanssons  nya bok. A Familiar place, en Stockholmsbok. Mycket fin, bra bilder, bra känsla, Journal förlag.

Populära inlägg