Julafton

Julafton.
Polarn är i Kambodja, minns då jag skulle åka dit med Klas Östergren och han banga, fixade inte att flyga. Det här är min gamla lya på Maria Skolgata. Just de här jalusierna påminner mig om Kambodja. Jag drömde alltid om de franska husen och jalusier som sprider ljuset.

Den här lyan älskade jag men det var en lya som plötsligt bytte ägare, fick privatvärd och skulle renoveras. Hela huset protesterade som galningar i hyresnämnden och överallt. Meningslöst. Huset renoverades och allt blev sämre och MYCKET dyrare. Helt hopplöst dyrt och sällan har jag hatat en hyresvärd som denne på Maria skolgata. Jag drömde om honom i månader, hur jag sköt honom i benet osv, men till slut fick jag ge upp och flytta och flera andra i huset flyttade också pga ekonomin.

Jag cyklade förbi huset häromdagen och var nu glad för att jag inte bodde kvar. Ett fullt högt hus har byggts precis mitt emot på gatan, så den här fin utsikten och sköna känslan är idag skugga och en mörk husvägg.

Så kan det också vara.


Populära inlägg