Old stuff coming up...

Sydafrika. Vi körde från Johannesburg till Kapstaden. Jag låg i baksätet, värsta tandvärken med Lundells Den vassa eggen i lurarna. 140 mil. Capetown, vacker stad, med det platta berget i fonden. Vi följde med en illegal fackföreningsman in på vingårdarna. Det var en hemsk upplevelse men den här mannen hade en fantastisk stolthet. Han satte sig upp framför min kamera, visade sig. Han kanske var rädd för represalier framöver, men han hade modet.

Chris, den här bilden  blev bokomslag med tiden. Jag hade en fin tid med Chris och co i gruppen Jordcirkus. Minnen för ever, om man säger så.

Uppsala. Studentkorridor. En trevlig man som var lite ovanligt öppen på den tiden var min granne. 1972. Han spelade opera hela dagarna och vi hade en fin tid innan jag ett år senare drog till Lund, nedlockad av löftet att där var det ännu mer vänster, ännu mer drag, kvinnor och music. Och så var det. Blev tre fina år innan jag återvände till Stockholm med en universitetsexamen bestående av ekonomi, juridik, statskunskap, pedagogik och drama, teater, film. Jag har aldrig sökt ett jobb, redan innan studierna var klara hade jag valt en annan linje i livet. Berättarens.

 Mitt Barnprojekt Småmänniskor. Försökte publicera den på Insta, gick inte, för naken. Dom kanske skulle kolla sina tre millioner bilder på skitsnygga brudar som blåser av hela paketet i mer eller mindre genomskinliga tygtrasor.

På en en bakgård. Jag reagerade över att småtjejerna var så fint klädda. Påminde mig om Spanien där barnen var supersnofsitgt  klädda på söndagen, lekte som barn gör och då ofta fick sig en hurvel för att de skitade ner sig.

Kommentarer

Populära inlägg