Sydafrikas vin






Ett år innan Mandela kom ur fängelset var jag illegalt i Sydafrika och plåtade. Det var ett fantastiskt land. Jag hade varit i Zimbabwe innan och det var lika fantastiskt. Så vackert, så god mat, så vänliga människor. I alla fall, det var ju också det andra. Det vita förtrycket av de svarta. Jag kan berätta mycket, men igår på Uppdrag granskning, kollade man in vinproducenterna. Det gjorde vi också och det var en fruktansvärd upplevelse. Kort sagt: rena slaveriet.

Vi följde med en fackföreningsman, dessa modiga människor, in på en vingård. Vilken tragedi det var. Hur folk bodde och hur de mådde. Det var så deprimerande så man inte trodde det  var sant och det påminde mycket om de bilder jag sett från sextiotalet i Sydafrika.

Nu ser jag på Uppdrag granskning att inte mycket har hänt. Det pågår fortfarande samma utsugning av arbetarna, samma hopplösa förtryck men nu finns det ju chans att göra något. Systembolaget är en jättekund, kanske världens största enskilda och frågan är vad gör dom för att stödja vettiga arbetsvillkor i Sydafrika för vinarbetarna? Inte mycket verkar det som om man ska tro vad jag såg igår.


Populära inlägg