Om förr och nu..


Höst? Är det redan höst?
Early morning rain.

Paul Hansen på Svt igår. En bra människa med ett viktigt jobb och som sköter det utmärkt.

Läser om boende i Svd. Om att bo i andra städer. London, NY, Oslo,,,vansinnigt dyrt. Mycket dyrare än i Stockholm. Städerna faller. Så är det bara. Städerna faller en efter en.
Madrid, Barcelona, Bilbao, Berlin, Paris, Stockholm, Uppsala, Sundsvall, Lund,,,städer jag bott längre tid i.

Har jag trivts i någon? Stockholm, Barcelona, Lund,,,,jag har ändå trivts bäst på Naxos och i Vita bergsparken.

Så är det bara. Naxos och Vitabergsparken.

En man med stavar passerar i parken. Energisk.

Läser ABs serie om invandringen ute i landet. Vilket arbete som läggs ner. Hur mycket bra som blir gjort. Hur svårt det är. Respekt, säger jag bara. Respekt för jobbet.

På den andra sidan måste svensk staten börja sätta ner foten på allvar mot de här tendenserna till gubbväldet i vissa förorter. Det är helt enkelt så att hur vi behandlar kvinnor är beviset på vårt samhälles styrka. Ju ojämlikare, desto mer gubbvälde. Det är för många skägg med grumliga idéer helt enkelt.

Man skulle kanske kunna säga det om Söder också? Fast jag är osäker. På sjuttiotalet hade jag själv ett jävla Marxskägg. Man ska inte kasta sten i glashus.

Varför är så ofta fotosidor gubbsidor? Är det tekniken som spökar? Dagens fototeknik som är så enkel att en femåring lår sig den på en vecka. Hur kan den betyda så mycket? Känslan är ju allt. Känslan är ju verklighetens lysrör. Utan känsla, ingen sikt.

Mitt kära Grekland. Vad händer? Dessa nya åtgärder som man säger sig ska göra för att få ut sina pengar. Är det någon som tror att de kommer att genomföra en enda? Inte jag i alla fall. Jag är pessimistisk. Jag tror Grekland kommer att gå sönder. Man har varken viljan eller stabiliteten att genomföra det som behövs. Allt kommer att förbli. Det är den grekiska mentaliteten. Kanske även den svenska?

Såg en människa som skrev om att hon varit i Grekland och var jättebesviken över att hon fått iskallt kaffe. Jag säger ingenting. Caffé Freddo, kallt kaffe, är standard i Spanien, Italien, Grekland och Frankrike, mfl länder. Det är inte lätt då man aldrig druckit det, än mindre vet att det är standardkaffe på somrarna i värmen. Bara som en påminnelse om hur olika vi är i alla vara likheter.


Populära inlägg