När vinden viner





Vinden viner, men det ser ut att mojna. Den fantastiska Sofia Sandström har återigen tagit fantastiska bilder. Sveriges mest coming fotograf utan motstycke. Poeten. Kolla in henne på Fejan. Bilderna ovan är mina.

Någon frågade mig på Fejan igår vad jag har haft för anställningar, ( aldrig varit anställd) frilansat sedan jag var 20. Har dock jobbat extra som flottare, sjukhus, stuvare, ljusmästare, lärare, försäljare, städare, lastbilschaffis, äggförsäljare,mm....men aldrig mer än i max fem månader
Däremot har jag frilansat i fyrtiofem år och levt på det. Sedan 1995 har jag garanterad författarpenning och har gjort 35 böcker och runt 100 utställningar. Jag har fått stipendier, många sådana, men jag har aldrig haft något ekonomiskt stöd, vare sig från mina föräldrar eller släkt eller bakgrund. I am a selfmade man.

Min utbildning är ekonomisk student, sedan läste jag ekonomisk historia, juridik, statistik, pedagogik, sociologi och drama, teater, film på universitetet. Min fotoutbildning är kvällskurs på Fotoskolan. Ganska kort sådan om man säger så.

Det kan man kalla ett CV.

Det var snack om gentrifieringen på Söder och helt klart har den skett i en jävla fart men jag håller mig till mina gamla polare  där  de flesta inte tjänar många kronor men inte heller strävar efter det. Man kan säga att de föredrar att fika och skiter i standarden. Sedan känner jag en del som gör fett med deg och som är lika trevliga dom och som i svåra lägen brukar sponsra mig med bildköp och medicinska råd. Den bästa av världar alltså.

Jag kommer ju från arbetarklass och har klassvandrat. Jag ville inte vara kvar i arbetarklassen för det var för trångt där, för mycket jante, och för lite visioner. Jag vet inte om det läge jag har idag är bättre men helt klart är att om du vill få något gjort och söker nya visioner så måste du umgås med folk från olika läger som brutit sig loss ur sina egna bakgrunder, eller försöker bryta sig loss. Det är i lossbrytandet det sker grejer. Det kostar på, på alla sätt, men för mig var det ett måste.

Nog om det. Det blåser fortfarande. Inte bra.

En polare säljer en Epson 2800, i princip oanvänd, En kanonskrivare för 3000 kr. Hör av dig till mig om du är intresserad. Jag säljer min Pansasonix GX7 också för 4000 kr. Jag kan inte få den att funka med mina glasögon.

Lev väl.

Populära inlägg