Flödet

Det flyger vita fjön från träden i allén utanför mitt fönster. Jag är ofta lite hes i halsen numera. Är det pollen, kylan eller vinden, eller är det något annat? Något som har med åldern att göra? Lite skräck känner jag, men trycker undan. 

Det har varit arbetsdag, även om vissa inte tror att jag någonsin arbetar. Samtalar med några stora institutioner om mitt arbete, skickar mina bilder till den bästa cykeltidningen Roleur, sorterade upp allt, testar kameror, kommer fram till att den klart bästa kompakten för mig är antingen Fujifilm 100s eller eller Panasonic 6x7. Funderade lite på en Panasonic lx 100, men den var för fjuttig att jobba med.

Det är liksom två helt olika saker att rulla runt på gatan med en Leica eller en liten kompakt och åka och göra reportage. Det var samma sak förr. Leican då jag bara drog omkring och sedan Nikon fm då jag skulle jobba. Två olika världar.

Jag ska försöka återgå till att göra reportage. Vandrar ner  till Kontrast där duktiga Mia Klintewall satt ihop en utställning av Fotosidans medlemmar. Mycket olika saker, kolla själva, men den stora behållningen är Zorns fotografiska bok. Snacka om bilder, så milt och finkänsligt och sådan formkänsla. En kanonbok.

Jag orkar inte kommentera Bröllop och Gud vet allt vad som pågår. De tre minuter jag såg på tvn då bröllopet pågick gav mig panikångest och mordet på flickan är snaskigt presenterat. Osian Cantwell skriver bra. Han passar sig jävligt noga för att ta ut saker och ting i förskott.

På gatan utanför sitter alla i eftermiddagssolen. Jag börjar få nog nu, börjar känna längtan efter landet, för mycket hype på fiken. Det är som min polare Axel sa om cyklingen: se för fan till att du inte klär upp dig för mycket. Det ska synas att man cyklar.
Min polare Steve Tell, mannen från cykelfilmen, 73 bast, drog Vättern på 9 timmar. Sanslöst. En riktig hårding.

Som sagt, Fujifilm 100s, eller Panasonic GX7, är bäst, sedan får man gå på riktiga, stora Nikonkameror.

Jag känner en trötthet, måste vara pollen, men det går över. Frågan är var man ska vara i en stad då man inte vill konkurrera eller vara ball, bara vara. Det är en svår fråga, men nu drar jag till landet ett tag. Ser att det ska regna i sex dagar i sträck. Jag antar att det är fel, hoppas det är fel, men det kan vara så. Då. vet jag inte vad jag gör. Arbetar troligen.

Populära inlägg