Retro 94.

Fadern, sonen, älskaren. Min fotografiska kris var mellan 2006 och 2012. Allt handlade om det digitala. Mina bilder var bra. Det var rätt tagna, på rätt avstånd, i rätt känsla, men det blev bara skit av allt, just på grund av det digitala. Ingen fotografi som gjorts sedan det digitala kom kan jämföras med det vi gjorde då vi jobbade med film.

Jag vill inte nämna några namn, men alla jag känner, som jobbade med film och börjat med det digitala, har gjort sämre ifrån sig, mycket sämre ifrån sig.

Att jobba digitalt sänker ens hantverkskunnande till noll, samtidigt som man tappar hela sin fotografiska integritet. Det digitala är för slafsigt helt enkelt.

Jag reste till Norrland, strax utanför Sundsvall tog jag den här bilden. Det var början på ett projekt, del tre i min fotografiska utveckling, ett projekt som jag kallade Fadern, sonen och älskaren.