Life, livet... Ibland då jag har workshop och ser hur duktiga min sk elever är, så kan jag undra vad som krävs för att överleva som fotograf. En del av mina elever genom åren, tex MoraMalin, är ju grymt duktiga och ändå kan de knappt eller inte, leva som fria fotografer.

Det krävs helt enkelt något överjävligt om man ska klara sig som fri fotograf. Och ändå pumpas det ut elever från fotoskolorna. Jag är väldigt kluven till det, känns som något friskoletjafs. Vad är det för vits att undervisa en massa unga människor som kommer ut på en marknad som inte finns och där de flesta saknar galenskapen och modet att orka leva som en fri fotograf idag?

Sanningen är ju att det finns ju nästan inga jobb. Jag läser ju om hur Dareberg o co får lämna sina jobb på stora tidningar och är det någon som tror att det kommer att återuppstå några nya? Glöm det. I takt med att internet väller fram så kommer skit som Instagram, Flickr , meningslösa distributionskanaler som aldrig haft någon egentlig inriktning utan mest sysslar med att släppa in så många bilder som möjligt så man får ett bra reklamunderlag. Som sagt, jag ställer mig tvekande till framtiden.

Nog om det, men å andra sidan: Måste man hålla på med korten så måste man, och svårare än så är det inte med det heller..

Kommentarer

Populära inlägg