Monitsia, the place you never forget
































Monitsia, the place, på höglandet, Trageadalen, den bördiga dalen med bergen, kulturen och havet i synkanten. Naxos kulturella center, med den vackra byn Halki, Chalki eller hur ni vill stava det, 20 minturer till havet, en timmes klättring upp till Zeus, det högsta bergets topp varifrån ni ser ut över Kykladerna, small Cyclades, ofta fotograferat av min vän Alex på Fish and Olive. Att vara i  denna makalösa, tysta by omgiven av olivlundar förändrar en för livet. Runt vårt hus går de uråldriga vandringslederna, en del byggda av romarna. När man vandrar ser man marmorbergen glimma i solskenet, själv brukar jag ta den tio minuter korta promenaden förbi kyrkorna och lammen för att hänga på Halki cafe och snattra med Systrana Vlaserou eller gå till Dolce vita och snacka med Alex varje däg men oftast ligger jag bara i mitt stora rum, öppnar alla fönster, hör evigheten dundra in med vindarna från norr, känna berget och kärlekens sälta och när det är dags kliver en katt upp på min mage och spinner på det där viset som katter gjort sedan man byggde pyramiderna. Vill du hyra finns det en chans i juni och i sept o oktober. Vill du bara passera, snacka skit, låta bergen och vindarna rufsa ditt hår eller din själ så finns jag i cyberrymden.

Populära inlägg