Grekland ställer frågor...

Sjukdomar, liv, framtid. Jag tänkte på det idag då jag gick ut och tog en promenad, hittade ett fik utan folk, gick in och drack en kaffe. Trevligt. Ensam. Trevligt ändå. Gick förbi ett stort fik. Två svenskar i ett hörn, mitt på golvet runt ett stort bord satt ett gäng greker och snackade. De träffs varje dag och alla är runt 60 år. Trevligt det med,  men då jag lyssnade på dom så hörde jag att de snackade om skillnaden på svenska och grekiska sjukhus. I Grekland som varit i kris i över tio år och är ett land som har precis lika mycket folk som Sverige finns nästan exakt 2000 intensivvårdplatser. I Sverige finns 526...Sverige har just nu ca 1200 coronafall, Grekland 390. I Grekland nyanställda utbildade sjukvårdare, 2000 stycken. I Sverige ingenting. I detta vårt Sverige som några jävla typer har rustat ner mot min och många andras vilja. 

Hur många gånger har man inte varit förbannad på Rut och Rot och Avdrag hit och dit och allt som i princip bara gynnar dom som har stålar. Och nu då det knakar rejält så stöder staten bankerna, de där svinen som ständigt skott sig, som ständigt vänt sig till staten vid minsta problem men som ständigt gör de värsta vinsterna, som alldeles för ofta verkar hamna med handen i någon slags halvkrimminell syltburk. Och visst kan jag förstå att de stora företagen får problem men kolla lite på historien också, varenda år jättestora utdelningar till aktieägarna, inte en spänn läggs i ladorna för sämre tiden. Och anledningen till att jag blir lite lagomt förbannad är detta att de som jobbar med kultur, de som inte tjänar ett skit nu sätts totalt på pottan. Inte tror ni väl att en frilansfotograf kan gå till banken och säga: Sorry, men det går inte runt den här månaden, kan jag få låna lite pengar utan ränta? Är det någon som tror på det? 

Ännu värre är det då någon skrev om detta i DN? och jag läste kommentatorsfälten. Det sedvanliga kulturhatet. Ni som glidit omkring på er hobby, nu får ni skaffa er ett riktigt jobb, osv , osv,,

Nåja, det ena ger det andra, men just siffrorna med Grekland och Sverige. Det ena, ett land i total kris under så många år och det andra, svinrikt land där miljonärerna ökar som loppor på en sandstrand, men konstigt nog visar att det utfattiga landet har betydligt bättre sjukvård än det svinrika. Bara tanken borde leda till revolution. Solidaritet betyder att de som har ger till de som inte har. Vet inte om det riktigt är så just nu?

Populära inlägg