Tjugofem procent

Det blev lite livat i holken om det jag skrev om Fotografiska kiosk på Sergel. Nån sa att tjugofem procent är mer än noll och det stämmer ju. Det måste man respektera. Det enda jag vet är att femtio procent är dubbelt  så mycket som tjugofem. Kan ju vara värt att fundera över?

Sedan säljs ju också bilder, som ligger i upplaga sedan förr på andra gallerier, i ny upplaga. Det lär ju vara något nytt i svensk fotokonst. Att man kan sälja samma bild igen och låtsas som att den är ny med ett nytt nummer på baksidan.

Jag har sålt bilder genom agent. Det fungerade dåligt. Jag gjorde mycket mer stålar på att sälja själv.

Det rullar på. Jag kollar snöläget. Kanske man skulle stanna en natt i Romme Alpin men backarna är ju som några bäbisbackar,  Man får svänga som en galning för att inte ramla omkull när man kör ner där, men vad fan. Svänga är kul.

När det blir lite tjat som med Fotografiskas försäljning så är det vissa inblandade som vill snacka med mig privat. Glöm det. Antingen för du snacket offentligt eller så håller du käften. Jag är dödstrött på alla som har åsikter men inte vill säga dom offentligt.

Det är många polare nu som kämpar med cancern. Man tänker på dom. Man inser att vi alla kommer att torska där en dag. Varje år man får är en gåva. Så enkelt är det.

Nu till något helt annat. Om att vara PK? Om vi tar den här diskussionen om att Guy Bou...fotografen med de nakna och halvnakna brudarna var sexistisk. Då tycker visa att ta upp en sådan diskussion är att vara PK och att förorda någon jävla åsiktsdiktatur?

Då ställer jag mig bara frågan. Om man anser bilderna är sexistiska och tar upp en diskussion om det, ja då anses man döda friheten, döda rätten att uttrycka sig.
Då måste man ju också fråga sig: Om man inte har rätt att ställa dessa frågor utan att få höra skit om att man är PK och frihetsdödare, vad har då hänt med den sk friheten att utrycka sig?

Grejen med friheten att uttrycka sig måste väl vara att få diskutera det hela ur olika aspekter och är verket typiskt sexistiskt så kanske det slutas göra sexistisk konst (förhoppningsvis). Eller att fler får upp ögonen för sexistisk konst.
Eller är det bättre att tystnaden tillåter tex sexistisk konst att fortsätta existera utan att diskuteras?

Är det rätt eller fel, eller är alternativet att sitta som en korkad gås i ett träd och låtsas som att all konst är konst, utan innehåll, och så får det fortgå som det fortgår?
För det är ju viktigt att vara fri och inte PK.

Nej, tänkte väl det...




Populära inlägg