Rocknrolers


DN ville snacka med mig angående Fconcept och Fotografiska. Jag tackade nej mest för jag känner mig så oändligt less på att vara den som ska säga något. Det finns en hel del fotografer i min situation och i min ålder och som är framgångsrika men som aldrig säger något. Istället glider de fram som hala ålar för att skaffa sig så bra position som möjligt i den fotovärld som idag helt domineras av Fotografiska.

Men, F-concept. Folk tror det är billigt.

Det säljs affischer för 140 kr, fint.

Nästa steg är något som kallas Open edition, osignerade bilder i en upplaga som kan variera lite hur som helst. En öppen upplaga är en öppen upplaga, dvs hur mycket som helst om jag ska hårdra det hela. Priserna är från typ 3000 kr o uppåt.

Jag säljer själv mina utskrifter för 2000 kr just nu, 3000 kr ibland, 1500 kr då och då.
Det är alltså långt ifrån billigt på F-concept, speciellt med tanke på att bilderna är osignerade.

Sedan kommer då den finaste editionen, där  priserna startar ungefär vid 5000 kr och drar iväg upp mot 20 000 kr,,, Editionerna är mellan 25 o 50 stycken, signerade.

Fotograferna får 25 % av försäljningen.

Allt det här är en sak. Värre är att det är uppenbart att svensk fotografi helt riktar sig mot Fotografiska, att fotografer helt enkelt är rädda för att på något vis stöta sig med Fotografiska, kanske inte få ställa ut osv,,,det är ingen bra utveckling alls. Fotografiska behöver omedelbart en konkurrent, typ Moderna eller Kulturhuset, som kan öppna upp för fotograferna att hitta andra vägar ut med sina bilder än Fotografiska.

Jag har ju haft två omgångar med Fotografiska. Första blev ju ganska omtalad, den andra slutade med att jag ledsnade på att, dels hålla på med mina egna bilder så länge, dels inse att trots att det gått ett helt år hade jag fortfarande inte fått ett kontrakt, visste alltså inte ngt om ngt.

Jag har sedan kontaktat både Moderna och Kulturhuset. Moderna svarade inte på mail och telefon, mitt utställningsförslag blev liggande länge, och till slut ringde jag upp chefen på Moderna och han blev lite nervös, sa att jag skulle få svar snabbt Det tog en dag eller två, avslag. Ni vet ett sådant där avslag man får för att de inte ids bestämma sig.
Okej, men mitt utställningsförslag på ca 100 bilder försvann ju.

På Kulturhuset har de ännu inte svarat. Har väl snart gått nio månader och jag förväntar mig heller inget svar.

Det är så det ser ut, ungefär. Kontakta Fotografiska, snabbt ja, sedan inget kontrakt på ett år, eller kontakta Moderna eller Kulturhuset, varken få svar eller kontrakt. Eller som Norrköpings museum, skickade fem utställningsförslag. Aldrig svar, ringer upp Chefen för museet: Så får det inte gå till, säger han. Klart du ska få svar. Inom en vecka, säger han.
Ja, tack. Det har nu gått fem år. Inget svar.

Var det något mer Ni ville veta?

Populära inlägg