Fredag morgon

Något av de skönaste med fredagsmorgnarna, speciellt om det regnar som idag, är att kolla i Svenskans bostadsbilaga. Herregud, vilka lyor och vilka priser. En vanlig trea på Söder för 6 mille framstår ju som en unken garderob då bilderna på 20-milleskåkarna rullar fram.

Sverige går bra. Vi kanske ska stänga bron. Kanske det imbecillaste jag hört i år. Flyktingmottagandet kostar  60 miljarder nästa år, det senaste årets tillväxt har varit 150 miljarder. Det är inga röda siffror precis. Rotavdraget och Rut kostade 18 miljarder, ränteavdraget 32 och det ganska meningslösa jobbskatteavdraget 99 miljarder.  Till och med en femåring ser ju att det finns stålar att hämta och fördela.

Julhandlen är på mer än 70 miljarder. Tänk tanken att svenska folket la, säg femtio miljarder i en hopsamling till flyktingar. Vilken fin julklapp.

Nej, det är bättre att köpa någon meningslös julklapp som packas upp och sedan hamnar i garderoben. Jag kan bara gå till mig själv, vill jag ha någon julklapp? Nej, verkligen inte. Vill jag äta julmat? Nej, verkligen inte? Vad vill jag då? Att julen ska passera som ett skott och att det ska börja snöa på allvar så jag får åka skidor.

Tänker på Chefen på Kulturhuset. Hur han än gör så blir det fel. Ändrar han på loggan till utställningen så får han fan för det och gör han inte det, så får han fan för det. Det är inte lätt att leva och det är ganska trist med den typen av konstnärer som ständigt ska syssla med Pr-trick för att få uppmärksamhet. Jag vill att konsten ska tala, inte att fiffigt ihoptotade PR-trick ska ta all uppmärksamhet. Det blir lite som TV3, mycket yta, lite innehåll.

Ser att författaren till Sonen skrivit en riktigt bra bok igen. Härligt. Jag brukar tänka på den tiden då tidningen Etc fanns. Hur man riktigt suktade efter att nästa nummer skulle komma och hur man måste ha det direkt då det kom?
Finns det någon tidskrift eller någon annan upplevelse som jag måste ha direkt då den kommer, som jag känner ett sug då den kommer? Houllebeuqs nya bok var en sådan som jag måste ha direkt. Den var skitbra.

Någon sajt? Lundells blogg vill man ju läsa direkt, för språkets skull. Hans blogg är den överlägset bäst skrivna i det här landet.

Ja, Ni ser. Nu ska jag ligga kvar i sängen tills det slutar regna, sedan gå och köpa böcker. Romaner och faktaböcker. Efter det en fika, tänka på Patti Smiths slitna rock och gå på fik och skriva i min nya, kommande bok.
Trevlig helg.


Populära inlägg