Annandagen,,,

Jag läser på om äldre skidåkare. Mycket intressant. Om längden på skidorna. I Norden, eller Sverige, så ska en man ha en längd på runt 170-180 cm om man är runt 174 cm som jag. Går man under 170 cm, så räknas det som race.

i USA har man en annan tankegång. 150-160 cm, med liten radie dvs skidorna svänger hårt, det är vad man rekommenderar. Det är precis vad jag jag själv känt i många år. Ett par korta skidor med liten radie och kanske 74 mm midja är ju perfekt. Går mycket bättre i nästan allt än längre skidor.Okej, inte en meter lössnö men annars.

Märkligt hur man kan få saker bekräftade som man själv kommit underfund med. Köp korta skidor alltså och ge fan i långlaggen om ni inte ska köra störtlopp.

Leicas tidning M, är ju helt klart en suverän tidning. Nu senast var det bland annat Matt Black, Sobol och några till. Mycket spännande nummer.
Jag kommer aldrig ifrån det här med att jag tycker texten är så viktig och man får bra intervjuer i M.

Jag läste en intervju med Anders P i en utländsk tidning- Där sa han att i Sverige tar man inte fotografi på allvar och det var därför han sökt sig till Franrike.

Så sant så.  Man inser det då man läser M. Allt är på en annan nivå. Malena Rydell skrev ju också bra om modefotografen med skorna, ganska kritiskt om man säger så, men det är är väl det enda jag läst med lite substans om fotografi på länge.

Jag läste en amerikans deckare härom kvällen. Otroligt bra, ett tempo som var furiöst och där det dödades till höger och vänster. Knappt något miljösnack, inte en sexscen och superamerikanskt med vapen överallt. Och ändå skitbra.

En sådan bok går ju inte att skriva i svensk miljö. Det blir inte trovärdigt för fem sekunder. På samma sätt är det med fotografi. Vad är det som utmärker det här landet? En mild depression, naturen, en långsamhet, en slags ödslighet.... jag vet inte, men det är ju det som måste synas i bild och är det intressant? Jag har aldrig sett så mycket ödslighet inom fotografin som i Sverige. Ta alla dessa ödegårdar som fotograferats. Är det typiskt Sverige?

Jag tänker mest på de korta skidorna. I artikeln skrev författaren att många äldre åker över 120 dagar per år. Varje dag i fyra månader. Gud, jag blev helt dödssjuk av avundsjuka.

Nu kommer kylan. Om en vecka är det snö i backarna. Man kanske kan få ihop 90 dagar i år då. Det är hyfsat.

Populära inlägg