Julkortet

Julen 2015 verkar bli en lerig sak. Jag spiller kaffe i sängen. Bäst jag byter lakan så inte frugan ser det för hon påstår att jag spiller överallt.
Hon kanske har rätt.

Hur många jular har man firat? 66 stycken. De har alla varit av olika kulör. Allt från att ligga på balkongen och spana efter tomten, till att ligga på svinkallt hotellrum i Madrid eller kört omkring på cykel i snöglopp och varit tomte till andra.

Det enda man kan säga med bestämdhet är att det blir en juldag och man känner sig lite befriad.

Jag satte på dubbdäcken. Varför då? Jag drar till fjälls om en timme, men det är ju sommarväglag. Jag läser DN, den sk flyktingkrisen. Om det var rätt eller fel att strypa tillflödet? Om det är/var kris? Det finns ju två nivåer? Den ena är att du och jag har inte upplevt ett skit av den sk krisen. Den andra nivån är ju att de som jobbar konkret med det hela har haft det jobbigt, men många menar ju också att det varit en fantastisk upplevelse.

Jag tycker dock att det är tufft att familjer inte kan förenas. Det tycker jag är helt för jävligt om de bara är typ fem timmar från varandra. Det är ju rent omänskligt.

Jag tänker på kvinnan som blev skiljd från sina barn i Turkiet och nu är i Svedala och inte vet var ungarna är. Hur får man tag på varandra? Jag brukar tänka tanken på mina barn då vi ska ta färjan i Pireus, om en unge blir kvar på kajen. Vilken panik att se ungen stå kvar och färjan dra iväg. Puh.

Och det är en bagatell i jämförelse med kvinnan och ungarna i Turkiet.

Det rullar på med F-concept? Jag kan bara säga att min egen julförsäljning av printar blev succé. Kul.

Såg att Lensculture valt ut det de anser vara bästa fotoböckerna i år. Jag kan ju bara säga att fotografi har verkligen förändrats. Från att vara fotoböcker som handlade om livet, typ, Life on the Left bank med Ed van der Elsken till de tillkrånglade, intellektuella struntböckerna som ges ut i allt för stor omfattning idag. Det är nåt slags studentikost över det hela, jävla rebusböcker. I mina ögon totalt ointressant.

Nog om det. Det är snart val i Spanien, intressant, men snart måste det börja formuleras hur den nya kapitalismen ska se ut, med fördelning, arbetstider, jämlikhet, basinkomster och boende. Nu har det väl visat sig att Marknaden är helt körd som politisk ledare. Igår hörde jag en Moderat som snackade i konkreta termer om bättre fördelningspolitik på tvn. Höll på att ramla av stolen, men DÅ har något hänt. Då moderaterna till och med börjar förstå att man kan inte bara gå på vinsten, att ett samhälle är summan av alla bitarna, medborgarna.

Så, god regnig fredag, då.


Populära inlägg