Den lille mannen...

Den lille mannen, pojken, vinglar fram på trottoaren. Livet är hans. Jag förflyttar mig till mitt eget vinglande för nästan 70 år sedan. Blodiga knän, ständig lust. När man satt bakom mamma på damcykeln då vi åkte till affären. Den enda regeln var: Akta fötterna så de inte åker in i hjulet.  

En dag säger mamma: Oj då, och en huggorm ringlar ut ur styret då vi är på väg till Konsum. En slags parantes.


Det var höst då jag åkte, fastän det stavades januari. Åkrarna var gröna och regnen hängde i molnen. De gamla stenhusen hårdnade men övergav mig aldrig. Jag läser en artikel i DN om Niki de Saint Phalle. Jag minns henne så tydligt från Skeppsholmen. Vi hade ju fiket där, min mormor bodde på ön och jag var alltid hos henne och fikade. I artikeln står det att idag skulle hennes konst direkt bli nekad, för frigjord och det är ju så det är. Kvinnor idag har många problem, det förstår vi men det är ändå konstigt att man aldrig hittar en text om att det är kul att knulla, tex. Birgitta Stenberg, var hon den sista som stavade till lust bland kvinnorna. Idag är allt problemorienterat. ALLT, I alla fall då det kommer till kvinnor, det är genuskamp, det är våldtäkter och det är Meetoo och inget fel i det, men det måste väl ändå ligga en massa lust att ticka någonstans och den borde komma upp. Självklart skulle Niki de Saint Phalles konst refuseras idag eftersom hon siktade på lusten, glädjen, samspelet. Mycket av hennes konst byggde på övergrepp från sin far, men lika förbannat var så mycket av hennes konst lustfyllt. Gör bara exemplet att läs en dagstidning i en vecka och försök hitta en mening som säger att sex är kul, lustfyllt , spännande, gränsöverskridande,,, Bara testa...



 

Kommentarer

Populära inlägg