Gudrun o filmen





Kollade filmen om Gudrun Schyman. Den var stark. Den kvinnan har gjort mycket bra, tänt många lågor och hopp hos många kvinnor och män. Hur gick det i valet senast? Inte alls bra, vill jag minnas.

Men, det fanns några riktigt starka ögonblick i filmen och det var ju framför allt dotterns stenhårda kritik mot Gudruns svek, om alkoholismen och det ständiga att jobbet gick först. Det är ändå märkligt att en kvinna som kämpar så hårt för jämlikhet och för kvinnor får så hård kritik av sin dotter. Någon måste ta hand om barnen om föräldrarna ska göra karriär eller ägna sig åt världsförbättring. Jag vet ju många manliga kamrater i branschen som farit runt världen och gjort radikala reportage medan deras barn sällan sett dom. En märklig motsättning.

Själv klarade jag mig eftersom jag hade lagt av med resandet då jag fick mina barn, stannade hemma hos dom. Just det här att Gudrun kämpar för jämlikhet samtidigt som hon missköter sin föräldraroll. Det  gäller ju både män och kvinnor som satsar allt på sitt arbete. Främst männen givetvis som alltid har haft backup av kvinnor, oftast deras fruar.

Det är kanske så att det inte riktigt går att förena föräldrarskapet med hård satsning på jobbet om man inte har stark backup. I alla fall om barnen får säga sitt. I alla fall, en mycket bra film och en mycket intressant människa denna Gudrun Schyman.

Populära inlägg