Tankar

Jag har ju en del workshops , om man säger så, och en sak som verkligen får mig konfunderad är hur många amatörer behandlar sin fototeknik. Att folk kör raw är väl inte så mycket att fundera över, eftersom det är bra och ger fin bildkvalitet, även om jag konstant kör jpg och svartvitt direkt i kameran.

Det är också konstigt att folk tror att man inte kan bearbeta en jpgbild,,det är hur enkelt som helst, men skit i det. Det är oväsentligt. Det som är störande är att folk har köpt dyra digitalkameror, ställer in avståndet manuellt( helt sjukt) och har spotmätning ( helt sjukt) och kör autoiso. 

Jag kör på P , har autofokus och ställer in mitt asa/iso manuellt. Autofokus fungerar hundra ggr bättre än manuell inställning, jättelätt att låsa skärpan med ett lätt fingertryck. 

Exponeringen ser man ju på skärmen eller i sökaren och jag ändrar den hur lätt som helst med ett litet drag med tummen samtidigt som jag tittar i sökaren. Auto är perfekt, däremot gillar jag inte autoiso, för den söker sig oftast till de låga isovärdena och jag tycker inte om det. Jag vill ha minst 400 asa i kameran,,och nästa steg är 1600 asa eller 3200, sedan går jag aldrig över det. Det finns alltid ljus så det räcker.

Vad det gäller mätningen så kan man ju inte ha spotmätning. Det är alldeles för smalt och man kan missa exponeringen  hur lätt som helst. Jag väljer något som är betydligt bredare mätning och sedan kör jag alltid ett steg underexponering för att hålla koll på högdagrarna. Hur svårt ska det vara att få till ett enkelt arbetssätt som är snabbt och inte kvasikrångligt. Jo, kör på automatiken så mycket som möjligt.

Populära inlägg