Självkörande bilar

Läser om självkörande bilar. Intressant och trist på samma gång. Det som är bra är ju att man behöver inte körkort för att köra dessa bilar. Man sätter sig i den och så åker den iväg. På motorvägen bildar man tåg med bilar och personligen kan jag inte se skillnaden mellan att åka tåg och åka bil. Dessutom, tycker jag det är trist att inte få köra själv. Jag älskar körningar i snöoväder, storm, hundra mil osv,,verkligen underbara körningar, men alla gör ju inte det. Att bara sitta och bli transporterad är ju så satans skittrist. Möjligtvis åka tåg kan jag acceptera, men redan vid Södertälje brukar jag få ont i äschlet av leda. Tacka vet jag nattåg där man sover sig genom natten och resan.

I Dublin minns jag att man hade en typ av taxi som  gick mellan stadsdelar, man räckte upp handen då den kom, hoppade in och delade taxin med andra. Den körde från typ Nytorget till Östermalmstorg och där fick man kliva av och ta sig till sin egen port. Det var billigt och enkelt. Idag kostar en sådan taxiresa i Stockholm uppåt 200 kr. Rena vansinnet alltså. Det borde kosta som tunnelbanan eller några kronor mer och då skulle alla taxibilar gå nonstop.

I Frankrike kör man hårt, vi borde verkligen lära av dom. De förbjöd plastpåsar direkt och nu tar man bort platsbestick och engångsmuggar. I Sverige velar man fan om allting. Raketerna och smällarna tex, förbjud skiten. Förbjud rasistiska demonstrationer. Bestäm att inom fem år får inga bensin eller dieseldrivna fordon framföras i städerna. Bestäm något. Det är ett satans velande hela tiden. I Kalifornien bestämmer man att alla diesel och bensinbilar ska bort. I Sverige sätter bilflottan rekord i nyköp.

Ta Paris, nybygge, då måste en viss del av det nya bygget innehålla billiga hyresrätter. Varför finns inte det i Sverige? Bestäm bara. Miljö är ingen svår grej. Vi vet vad som behövs. Bestäm.

Själv cyklar jag, som alltid, överallt, hela tiden.


Populära inlägg