Man har oftast rätt

Den här bilden tog polarn Tomas Jonsson på mig. Med en gammal polaroid och då bilden kom ut plåtade jag av den med mobilen, gjorde lite enkelt psjobb i luren och så blev det så här bra.
Man ska hålla det enkelt, helt enkelt.

Jag lägger ju upp bilder på Instagram, mickepberg, och det slår mig så tydligt att vissa bilder jag gjort förr, som jag gillat, men inte riktigt parnassen sagt något om, de går som skott på Insta. Insta är nämligen folkets kanal. Man gillar det enkla, solnedgångar, barn, enkla, klara bilder utan större konstnärliga ambitioner.

Det passar mig bra. Jag är en fotograf som aldrig fått mycket erkännande bland de fina kretsarna. Jag vet inte riktigt vad de finaste kretsarna är, egentligen,men de fina museerna då och gallerierna. Jag var ju väldigt glad då Fotografiska kom, de var tillräckligt burdusa och fula i mun för att jag skulle gilla dom, men tyvärr så blev de alldeles för intresserade av stålar för att jag ska köpa deras grejer numera.

Konstigt nog har jag nog fått nästan alla stipendier och fina utmärkelser man kan få i idet här landet och det beror nog på att det finns tillräckligt med folk som inte är så fina i kanten och jag märker gensvaret på de enkla bilderna jag lägger upp. De bilder jag också gillar.

Det får inte bli för enkelt , men om man som jag, jobbar i en kvasidokumentär stil, så har jag lite svårt  för då man gestaltar en vacker kvinna eller man, så hen ser ut som ett vrak, genom att vrida på spakarna rejält vid bildbehandlingen. Det är lite för enkelt för mig, man skapar en illusion, vilket aldrig är fel, men i längden gillar jag inte då illusionen skiljer sig för mycket från den verklighet den utgick ifrån.

Ja, nu skrev jag lite om fotografi igen. Så är det bara. Det kommer då det kommer.

Populära inlägg