Tomten på ingång

Nu packar julgransförsäljarna ihop och räknar kassan. En gång i tiden trodde jag att julen var en mindre stökig sak. Inte i Spanien i all fall. Julskyltningen kring El Cortes Ingles var ingen simpel affär. Värsta pådraget vill jag lova.
Jag har firat många konstiga jular, ofta ensam, på kalla hotellrum i Spanien. Det har väl varit så där ibland men man har överlevt. Det är ju så med helger. Konsten är att överleva dom.

Jag skriver ut min frus roman. Det har nästan tagit halva dagen. Tjock sak. I alla fall. Förr var jag ibland tomte hos andra som hade barn. På den tiden snöade det i Stockholm och jag kunde cykla omkring på Söder i värsta snön med tomteutrustningen, ringa på dörren, skrämma barnen och få en sup. Ett år blev det så många supar på slutet så jag höll på att lägga mig och sova nere vid Skanstull i en tjock snödriva, men man kom hem den julafton också.

Annars är jag väl av den åsikten att det är dags att kasta ut Kalle Anka och en massa annan skit från julen och sedan vore det ju bra om man slutade med alla religiösa skitfilmer, typ Ivanhoe, Man tröttnar liksom .

Nåja, God jul då och välkomna tillbaka en annan dag.

Populära inlägg