Joe Cocker

Det är panik på gymmet. Alla ska ta bort julmaten. Jag plockar på mig lurarna, högsta volym och börjar trampa på cykeln. Joe Cocker i Köln, 2013, mars. Ett och ett halvt år innan han dör i lungcancer. Han kanske redan är märkt av sjukdomen. Jag inbillar mig det. Bandet är otroligt. Körbrudarna så snygga och kompetenta så man ramlar av stolen. Man törs som man idag knappt säga att en kvinna är vacker om hon satt på sig en svart blåsa och visar en del av sina behag. De gör de här kvinnorna, de är inga tonåringar heller. De är ytterst kompetenta och otroligt fräna.
Joe Cocker har ofta haft fantastiska körer, tänk hon Rita nånting, från Mad Dogstiden. Jesus, vilken sångerska. Det finns svenska körsångerskor som gjort egna karriär. Maria Blom är ju helt grym.

Bandet brakar på. Gubben är 69 bast och sjunger skiten ur det mesta. Kvinnan på basen är totalgrym, värsta afrofrillan, toksnygg, typ femtio bast, har den där utstrålningen som Jack Bruce hade. Man kan inte släppa dom med blicken. Pianisten är i klass med Professor Longhair, ja Ni fattar. Saxofonisten, Gitarren, orgeln, tutti är superbt.

Jag trampar på. Minnet går fram och tillbaka. Aretha Franklin, Konserthuset, två minuter in i första låten hade hon sopat rent i skallen på alla. Urkraft.
Nynningen och Totta då de gjorde Majakovskijs låtar. Vilken musik, vilka texter,,,musik är den ultimata konsten. Det fungerar inte med en massa skitsnack. Antingen har du kompetensen och känslan, allt annat är ointressant.

Jag skulle vilja sitta in i ett band. Varför är jag så jävla omusikalisk, då mina barn är grymt musikaliska. Ofattbart. Deppigt.

Jag cyklar på. Det går fortare än jag tror. Musiken gör sitt till. När jag kommer hem rakar jag mig. Det är dags att återgå till klassisk gammaldags rakning, med borste och schysst rakhyvel. Det är lite mindfullness över det. Att man gör varje stund till en högtid, vilar i den.

Bilden? Peter i Jordcirkus, Wien, Österrike. Polisen stoppade Jordcirkus show på ett torg. Det hade rätt att spela där men snuten hade inte fattat det. Polisen stoppade in Jordcirkus i en polisbil och skulle köra dem därifrån, men då omringade publiken polisbilen, släppte ur luften ur däcken på bilen och vännerna i Jordcirkus kunde kliva ur och spela vidare.

Populära inlägg