Juldagen

Ett flortunt täcke av snö. Julafton passerade i en kavalkad av generationer. Vackert och lugnt. Katten sover i soffan på morgonen. Trött, är ju ändå 75 bast gammal. Lite ilsken så där, som gamla gubbar gärna blir. Min fru fick en begagnad symaskin och jag en skjorta från Naxos. Den luktar från gränderna i gamla stan. Jag luktar noga på den och snart kommer färjan från Pireus att landa.

Det blir strax ett nytt år, nya tag. Längtar plötsligt efter skidorna. Jag har ju idrottsastma, eller vad man kallar skidåkarastma. I princip 90 procent av alla som håller på med utomhusaktiviteter och kör hår, typ skidåkare, hockey osv, får det. En jobbig sjuka och det har hållit på och jävlats en vecka nu, men nu blir det en annan luft så då kanske det släpper.

Jag kollade nyheterna. Inget nytt. Givetvis fortsätter allt skit i världen men jag kan hoppas att det blir någon ändring. Det är ett tag till den 29 dec o det sk utlysandet av nyvalet. Konstigt nog har jag en känsla av att det blir en uppgörelse mellan moderaterna och sossarna. Ingen vinner på ett nyval, kommer att komma till samma läge som nu, ungefär. Lika bra att lösa upp skiten direkt och blåsa SD på alla chanser att komma någonstans.

Jag såg polarn Axel komma sexa i Madonna,,, vilken åkning, men det mest imponerande var att se dessa racers köra ner efter att ha besiktat banan. De körde i en smal korridor, typ 2,5 meter bred och alla carvade kortsväng ner, på ett sätt som ingen normal svensk ens någonsin skulle kunna göra. DÄR såg man hur otroligt skickliga de är. Ofattbar åkning, bara så där. Det var härligt att se.

Annars tillbringade jag någon timme framför tvn och Eurosport och sommarens cykling. Finns det en vackrare sport? Knappast. Dessa små tunna män på sina vackra maskiner. Underbart.

Så, nu blir det en dag till med julmat, sedan gymmet.

Populära inlägg