Det är invandrarnas fel.....?

På den tiden då jag hängde i Barca brukade jag ta båten över till Mallorca. Bodde vid det lilla torget Plaza Gomila. En dag träffade jag en gammal kompis kompis på torget. Han var där på semester och vi tog några öl. Efter den fjärde ölen började han muttra: Jag tål inte de här jävla spanjackerna. Dom är dumma i huvet hela bunten. Man fattar ju fan inte vad dom säger.
Jag stumnande till. Tänkte att nu fan har han blivit knäpp. Han fortsatte med sitt mumlande och surrande om de jävla spanjackerna. Vi drog en runda och utanför en annan bar började han mucka med en helt oskyldig spanjor eller katalan om ni vill det. Plötsligt blev det ett jävla slagsmål och jag sa som det var till spanjackerna. Ta det lugnt, han har fylledille. Vi var tre man som fick honom att lugna ner sig och jag sa adjö och gick hem. Tre dagar senare fick jag höra att han återigen gått ut och bråkat och det slutat med att han fått en tegelsten i nyllet.

Jag ryckte på axlarna. En idiot är en idiot. När jag idag går i slasket slår mig tanken som så många formulerar. Det är invandrarnas fel. Låt mig först säga en sak: Jag vill inte hålla på och snacka om invandrare. Är dom här så är dom här. Dvs, som du och jag. En människa.

Men okej. Det finns inga lyor i stan. Invandrarnas fel? Hur länge har det varit bostadsbrist i Sthlm? Sedan 80-talet och även långt innan dess. Dvs, innan invandrarna var uppfunna. Jag tittar mig omkring. Hur många invandrare bor i min stadsdel?  En på tusen??? Hur fan kan det då vara invandrarnas fel att det inte finns lyor?

Dom tar jobben?? Jaha, så konstigt att de jobbar. De kanske inte ska jobba? Eller är det så att de ofta tar jobb som inte en infödd sk svensk tar? Typ köra taxi? Vem har förbjudit Svenne banan att köra taxi eller är det bara invandrare som får det? Konstigt? Ibland kan jag fundera över varför alla som jobbar på gatan, bygger om hus osv, snackar polska eller ryska? Konstigt va? Vem har anställt dom? Och vad har dom för löner? Hm, Skanska o de där multistora företagen har underleverantörer som anställer billig utländsk arbetskraft, men är det invandrarens fel? Eller alla polare man har som har miljoninkomster men anställer polacker för att renovera lyan billigt. Hur går det ihop med svenskheten och invandrarna?

Jaja, kulturen? Herregud, hela grejen med kultur är väl blandningen? Dylan, Patti Smith, judiskt påbrå, Hendrix, Salming, Anja Persson, Stenmark, Zlatan, herregud,,,det är invandrarnas fel.

Ibland då jag snurrade runt i Spanien, i de vita byarna där det bara bodde europeer, som inte snackade spanska, som inte umgicks med spanjorerna, som inte betalade skatt, som inte..och som kallades vitskallar, ja du brukade jag ta mig en funderare på det vi kallar invandringen.

Ja, hur mycket kostar nu invandringen? Hur mycket får vi för invandringen? Hur mycket har Alliansen kastat bort på att göda de rika?  Hade det kanske räckt till att rycka upp skolan, bygga bra, billiga bostäder, rensa upp i underleverantörsträsket?

Jag tänker fortfarande på den där tegelstenen. Den satt bra. Jag har också fått en tegelsten kastad efter mig på Mallis. En man trodde jag hade vänstrat med hans fru och kom efter mig genom en park med tegelstenen i högsta hugg. Det var ingen snabb man och ingen bra natt, men en tegelsten kan få en att tänka på mycket.

Populära inlägg