Storm över landet

Jag lyssnar på kylskåpet som mullrar i hörnet. Det sägs att det blir storm i natt. I alla fall över de södra delarna. Jag sitter så jag ser kylskåpet. Det mullrar ändå. Jag börjar packa ihop. I morgon blir det en dag med lössnö, sedan blir det att köra söderut. Jag kanske möter stormen. Jag bryr mig inte. Jag har alltid kört försiktigt.

På bordet ligger en cykeltidning. Hur man ska bli stark i benen? Jo tack, mycket hokus pokus, men det bistra sanningen är den enkla: Du måste ligga i. Glöm allt annat skitsnack.

Varje dag överöses man med råd om hur man ska göra olika saker? Skit i det också. Om alla gör som råden säger, då blir alla papegojor. Meningslös tillvaro. Att apa efter.

Jag har tagit en bra bild på 14 dagar. Jag har inte heller ansträngt mig. Det är viktigare att åka skidor. Fotografera kan jag göra när som helst. Åka skidor handlar om själen och livets jämvikt. Det finns ett pris på allt. Halva dagen bra, halva dagen mindre bra. Det är bara att sätta igång att balansera.

John Berger, författaren , bor i bergen i France och kör tung motorcykel. Han är 85 år. Det finns mycket att lära.

Jag gör en bild, en skitbild, drar in den i Efex pro, fifflar lite så den ska se ball ut. Varför det? För att jag ska få meddela mig så klart. Allt handlar om att meddela sig och varför meddelar man sig? För att man ska få svar. Kanske kommer din röst, ditt svar med stormen. Det blåser norrut, baby. Om du inte meddelar dig så kommer jag i alla fall söderut. Jag är inte lika snabb som vinden, men ett och annat moln ska jag nog köra förbi.

Populära inlägg