Mode





Såg på Svt play. Detta fantastiska medium. Om Mode.
Om Vouge, denna grymma tidning, Så seriöst, så underbart att se hur man anstränger sig. Det påminde om när man själv kom till Mira, visade sina bilder från senaste resan. Hur kul det var. Hur inspirerad man blev. Vad är fotografi idag? Inte så i alla fall.

Jag hade en stark längtan 1969 att bli en modefotograf. Bill Silano var superhäftig. Jag stack till Paris, gick inget bra och jag vet ju varför . Såg en bok av Bresson, den stora, första och efter det var det kört. I alla fall kan jag ibland tänka: Om jag fortsatt med mode, hur hade det gått? Jag tror jag hade blivit en storfräsare, en Calle Bengtsson, en Mikael Jansson...jag tror faktiskt det, men jag vek av då jag fyllde tjugo. Jag kanske skulle ha fortsatt på min första bana.

En annan sak jag funderar över. Vad är viktigast: Att vara fotografernas fotograf eller vara känd bland allmänheten? Jag tror helt o hållet på det första. Där vet man att folk bryr sig. Om man sedan blir lite känd bland allmänheten så är det väl okej, men inte avgörande på något vis eftersom det inte leder till något annat än en viss, ibland lätt fördummande, position.

Den här bilden tog jag igår. Jag är ju en slags plastmorfar. Det är lill-Alvar som knoppat in.

Populära inlägg