Skanstull

!969 bodde jag på Blekingegatan. Under mig fanns det en bra krog som hette Paris bar, eller något liknande. Jag lyckades bli polare med ägaren, gav bort några bilder jag gjort i mitt kalla mörkrum på fjärde våningen. Det var ovanligt bra mat hos den där fransosen.

Sedan flyttade jag till Rutgerfuchsgatan, 7 våningen utan hiss. Jag bodde med taket som granne. Där härjade min katt. Nere på gatan, i Skanstull, fanns på den tiden en tidningskiosk. En liten fyrkantig låda ala Spanien, eller Italien, där en gubbe sålde tidningar, hängde utanför och snacka. Jag minns än idag hur upprörd jag var då några busar rivit ner hans lilla kåk och gubben la ner rörelsen.

Sedan blev det en krog i den där hörnan med då hade jag återigen flyttat till en ny adress, Rosenlundsgatan, där jag skulle stanna i tjugo år.

Populära inlägg