Hänga tvätt i regn

Jag hänger tvätt då det slutar regna. Det kommer att regna igen, men hinner tvätten torka? Det är ett sätt att beskriva livet. Det kan gå. om man har lite tur.
Eller så här. Jag vaknar, känner mig i form, blir en bra dag. Tio minuter senare har jag så ont i ryggen att jag vill bara deppa. Vad hände? Inget vet, allra minst jag.
En katt jamar och jag vill helst ge den en fet spark över staketet, men jag vet att jag kommer ångra det. Som Olle säger: Var snäll med katterna.

Jag försöker röna ut vad som sker med svensk fotografi. Nu har det varit en del utställningar, Gnesta, Planket, Trädgårdsutställningen hos Fricken, Kulturhuset. Finns det någon som kontrollerar kvaliteten på det som ställs ut? Det är ofta först till kvarn som gäller. Finns det någon som skriver om dessa mer öppna utställningar för där får man ju en ganska klar bild av hur det står till med det svenkaa fotoklimatet. Jag har ju inte sett det på Kulturhuset, men enligt säkra källor, så var det succé publikmässigt men ganska svagt innehållsmässigt. Var det så? Om det var så, varför är det så? Och varför skriver ingen om det?

Jag har en teori och det går ut på att om ingen bevakar fotografi på ett seriöst sätt så kan vad skit som helst slinka igenom som bra, som kul, som publiksuccé. Jag tror alla skulle må bra och utvecklas av en kritisk granskning. Om man tar de största fotosajterna så är det fritt att lägga in sina bilder, det finns ingen grindvakt och snabbt blir det medelmåttiga eller rent dåliga, det normala. Det leder bara till att vi får se ännu fler usla bilder och på sikt blir fotografiet allt mer utarmat.

Jag är faktiskt för en slags grindvakter på fotosajter och framför allt, att de ska finnas grindvakter som skriver på ett fördjupande sätt om fotografi. Nu finns det en tendens och det är att det blir allt fler fria arrangemang typ Kulturhuset, Planket, så se då också till att skriva om dom på ett bra sätt. Jag vet också att jag skriver rakt ut i vinden. Inte ens Landskronafestivalen skrev någon om. Detta fiasko som inte nådde någonstans.

Nu jamar katterna igen och tro fan, börjar det inte regna och ryggen gör ont igen. Ingen bra dag idag, men vem fan har sagt att alla dagar ska vara bra? Och när det går trögt, ja då ökar man eller så lägger man sig under täcket och drömmer om en solig dag.

Populära inlägg