Tre grader varmt klockan 0800

Det var tre grader varmt när jag kollade på temperaturen i köket i morse. I går kväll blev det klart att vi köper ett otroligt hus på Naxos, som vi sedan ska försöka göra om till ett kulturcentrum. Jag känner mig rätt skakig i nerverna. Nu har jag gjort två tunga grejer på ett år, saker och ting jag aldrig vågat göra på sextiosex år. Gift mig och tagit ett stort lån. Det ena känns fantastiskt och det andra gör mig skitnervös, men taggad så in i bomben.

Att gifta sig är fantastiskt. Jag trodde aldrig det. Hela mitt liv har jag varit emot tre saker, gifta sig, ha ett fast jobb och ta lån. Jag kommer aldrig att få ett fast jobb, men nu har jag gjort slut på två av de tre grejerna.

Man måste våga, så är det bara. Det är uppfriskande att jobba med sin egen rädsla i häcken. Det har jag alltid gjort, men jag har aldrig varit räddare än nu. Det är kreativt.

På tal om kreativitet. Att ha workshop kan ibland vara segt, speciellt då man känner att deltagarna inte orkar, inte vill eller bara ger upp, men då ska man komma ihåg att allt handlar om personligt ansvar. Man måste jobba själv och nu avslutar vi en årsworkshop till helgen och det är fan helt fantastiskt att se hur de har utvecklats, hur duktiga de är. Det är en fantastisk kick att se människor komma på saker, ta sig vidare. Vår workshop är ju bara ett steg i deras utveckling, ett år av samarbete och det är ljuvligt att se hur de vågar, hur de ifrågasätter och hur de når resultat.

Jag läste om Carola i morse. Hur hon dragit till Kos och hjälpt till. Det är fan bara att bocka, ta av sig hatten och njuta av hennes engagemang. Hon kan sjunga, man kan ha åsikter, men hon är en människa som bjuder till, som så många människor gör.

Bjuda till är det vackraste en människa kan göra. Bjuda till är vad det handlar om. Inget är viktigare än att bjuda till, om det så bara är ett vackert leende eller hjälp med att öppna dörren.

Bjuda till, vilket vackert uttryck.

Det är tre grader kallt eller varmt, jag är alldeles konfys över både det ena och det andra.

Nu börjar en ny årsworkshop, men för er som vill gå på någon av mina workshops så blir det en femdagars på Naxos i sommar. All the best och gör dagen till en dag då vi alla bjuder till.

Populära inlägg