Tiden

Jag läser om kritiken mot Löven. Att han inte leder landet. Och den är helt rätt. Jag har fan aldrig varit med om något så tandlöst som sossarna numera. Ska dom inte börja samarbeta med Moderaterna så något sker?

Idag tar folk lån på tre mille utan att blinka. Alla vet ju att ett lån på tre mille betyder inte ett skit. Ingen kommer någonsin att betala tillbaka ens tio procent. Hur skulle det gå till? Folk amorterar kanske 1000 spänn i månaden, 12000 kr om år, 120 000 på tio år...detta på ett lån på tre mille. Det är ju som att spotta i havet.

Och hur ska man kunna ändra ett sådant här läge utan att det blir totalt kaos? Det går väl nästan inte och framförallt inte med demokratiska metoder. Vem vinner ett val med löfte om att riva bort skatteåterbäringen och höja räntorna och höja skatten,,,ingen, inte ens jag skulle rösta på något sådan för vi vet ju vilka som skulle ta den värsta smällen, som alltid de som har minst.

Hur fan får man igång ett samhälle som springer mot stupet? Medborgarlön?

Det blir val i Grekland. Vad ska de rösta om? Grekland ägs ju av Tyskland. Inte fan skulle jag rösta. Helt meningslöst. Det är ju precis som med lånen och räntorna i Sverige? Man får lägga om kursen och lösningen finns typ femtio år fram i tiden om man inte vill ha totalt kaos och revolution.

Jag har ju aldrig tagit ett lån men idag skulle jag kunna ta ett på tre mille utan att blinka eftersom jag vet att det betyder inget. Går det åt helvete så går det åt helvete och då går det åt helvete med hela landet, so what, och går det åt helvete med hela landet så blir jag i alla fall inblandad på något vis vare sig jag har en mille i skuld eller femton spänn i plånboken.

Snacka om cynism. Allt vett har gått ur systemet. Allt det vi kallar förstånd är bortspolat.

Häftig tid. Jag har det bra, de flesta av oss har det bra så varför oroa sig i onödan. Det är som mellan första och andra världskriget. Man dansade på borden, visste att något skulle ske, men vad?



Populära inlägg