Dagens goda råd

Läste på en sajt om en människa som skulle åka till Afrika och undrade vilken kamera som var bäst? Jag läste också på samma sajt om en människa som vill börja fotografera och undrade vilken kamera, spegelreflex, hon skulle köpa.

Jag blev helt matt. Tyckte synd om frågeställarna. Långa avhandlingar om vad som är bäst och sämst och Gud vet allt. Jag fattade ingenting. Ska du köpa kamera, googla lite och gå sedan och köp något som du gillar att hålla i och som du tror att du kommer att kunna bära med dig. Svårare är det inte och se till att det är billigt.

Jag skulle lätt kunna jobba med en Niko d40 och standardzoomen hela livet. Många tycker det är dåliga grejer. Jag tycker det är skitbra grejer. Jag fattar inte vad folk snackar om. Köp en kamera och plåta. Det är vad det handlar om.

Det regnar idag igen. Polarn åkte till Mallis, vi kommer snart efter.  Förr var november den stora kopieringsmånaden. Det var då jag gick in och kopierade hela årsproduktionen. 7 dagar i veckan, brukade bli en 30 stora printar och kanske 100 små 24/30 och efter det slog jag igen labbet till nästa november. Jag kopierade förra november. Det var en vacker känsla, men jag är för gammal för det numera. Det är så slitigt och så dyrt, men bra blir det.

Folk envisas med det analoga, men det blir ju allt mer en kuriositet. En vacker sådan, men om man ska hålla på som jag gör, måste det finnas en effektivitet och ett resultat hela tiden. Förr kopierade vi bilder till jobb, utställningar och arkiv. Idag måste allt digitaliseras för att bli publicerat, komma upp på nätet och det är för krångligt att gå över analoga printar.

Nog om det.

Bilden, en vardagsbild. Jag gillar vardagsbilder. Jag har märkt en sak som är väldigt viktig om man jobbar seriöst med bild. Om du satsar hela tiden på den ultimata bilden, mästerverket, så blir man låst. Det är i princip omöjligt att blanda mästerverk med halvbra. Det måste vara mästerverk hela tiden. Däremot om du blandar halvbra bilder, många, så kan du skapa ett flöde, ett enklare flöde. Mästerverk tenderar till att stoppa flödet just för att de är enstaka mästerverk.

Vad gör man åt det? Välja sida hel enkelt. Hur vill man ha det. Enstaka bild eller flöde.

Populära inlägg