Jag kan säga det direkt. Jag har aldrig gillat Stig Larssons böcker. Någon har jag lyckats tränga mig igenom, men de flesta har varit för svåra och för intellektuella för mig. Nu är han ute på hal is då han skrivit om förnedring, sex med unga damer osv,,,,jag tänker på Bukowski, författaren, som också skriver om fylla, förnedring, skrivande, ego, han är ju också en stor gris, men också en stor författare, väldigt ojämn, väldigt argsint, aggressiv, men en författare som jag har haft stor användning av i mitt liv. Just Bukowskis underperspektiv har hjälpt mig att leva vidare ibland.

Stig larssons grundide är ju att man måste förstå förnedringen om man ska förstå det goda i livet. Att vi behöver förnedringen, det fula som en pedang till det goda. Jag har aldrig lyckats läsa Larsson helt ut men i tv tycker jag han är ganska  uppfriskande i jämförelse med alla politiskt korrekta typer. Vad skulle ett kulturliv vara utan typer som han, Carina Rydberg, Lundell och alla de andra som är på tvärs? Tänk ett kulturliv bestående av lasse Berghagentyper. Snälla, schyssta, goa,,,

Annars, kollade på den här Bressontuben, suck, på fyra minuter utklassar han allt vad jag sett av svensk fotografi, förutom Sune Jonsson och Strömholm.

Kommentarer

Populära inlägg