I vindens svala sommar..

 Jag tänkte på älska. Hur man älskar? Vad det är egentligen?

Jag älskar min fru. 

Jag älskar mina barn.

Jag älskar mina katter 

Jag älskar mitt arbete.

Jag älskar en del vänner

jag älskar fortfarande ungefär 90 procent av mina gamla flickvänner

Jag älskar mitt hus på Naxos

Jag älskar mig själv


Jag funderade på om jag någon gång varit i brygga, känt mig färdig, slut, beredd att ge upp? Aldrig. Har aldrig ens tänkt tanken.

Inte ens under mina värsta år med värsta ångesten, 30 år, så kände jag att livet var förgäves. Det fanns alltid något runt hörnet som lockade. Alltid.

Har jag någonsin tyckt att jag varit kass, dålig, sett dålig ut? Nej, aldrig. Visst, då jag hade två cancrar i kroppen och skulle opereras kändes det ju lite förbannat irriterat, men vad fan, vänta bara. Det gick bra, en fin fru, bra känsla, vänner, idéer och man är på banan direkt.

Varför har jag aldrig känt mig riktigt dålig? Kanske för att jag varje gång känt mig kass känt att läget är intressant, att det finns något att försöka kämpa för. Kanske för att nästan aldrig någon sagt till mig att jag var bra eller att någon uppmuntrat mig. Jag fick uppmuntra mig själv, fick säga till mig själv att jag var bra.

Intressant.

Däremot bäst, är en annan sak. Man kan inte säga att något är bäst? Okej, inom sporten kan man säga att någon är bäst, typ Usain Bolt. Har ni sett då han han ska starta i olympiaden? Hur han nojsar och hälsar på ungdomarna som tar emot hans kläder innan han stiger ner i blocken? Det är fenomenalt? Jag gråter då jag ser det I denna stund då de flesta håller på skita på sig av spänning delar han med sig, ger folk glädje, ger dom ett minne för livet. En otrolig idrottsman, ett föredöme och sedan när han drar iväg. Går inte att se något vackrare och spränger målsnöret på en tid som aldrig setts förr.

Stort, stort.

Men, bäst. Man kan aldrig säga att en fotograf är bäst, eller en trummis. Det är personligheter som trimmat sin egen kunskap så långt det går och funnit ett eget språk. Alla de som är så bra, är bra, egna. De är som blommor i en våräng. Vackra, alla har sina älskare.

Sina älskare, ett sådant vackert ord. Idag blåste vinden.Jag gjorde ingenting och när man gör ingenting gör man alltid en massa.

Det blir helg, vinden fortsätter vina. Det kommer en dag i morgon också, inte den bästa, men den kommer att bli bra. I väntan på den bästa dagen ( som aldrig kommer) så kan vi ju njuta av de bra dagarna. 

Trevlig helg.

Kommentarer

Populära inlägg