Den sista sommaren...










Sydlig vind. Kletigt. Klättrar i bergen. Det går undan, men aldrig så fort som man vill eller tror. Ständigt gror denna tanke: När blir man bara sämre? När stänger man av tanken på att jämföra? Det är som som vännen från den andra ön sa: Tävlingsmänniska, alltid tävlingsmänniska.

Läser Anne Holts deckare som bygger på Johaugs doping. Att dom kör med astmamedicin vet alla, men jag har svårt att tro att hon dopade sig med den där tuben läppglans. Det är sådant som man körde med i öststaterna en gång i tiden. Idag är sådan doping meningslös. Det finns mycket enklare och bättre metoder. Hon var klantig helt enkelt.

Kvinnorna på Naxos verkar ha genomgått en slags diet i vinter. Alla verkar ha tappat mellan tio och tjugofem kilo fett. Tiden kanske kommer ikapp Grekland också vad det gäller barn och mat. Så mycket feta ungar som man ser här ser du aldrig annars, kanske USA, men det landet är ju en tragedi mest hela vägen. Här i Grekland finns en fantastisk mattradition, hamburgare och sådant finns ju knappt.


Vinden står still, ser att sommaren är slut i Sverige, på väg i alla fall. Knappast här, hetare än satan och på stränderna är det packat med folk. Det som oroar mest är inte covid utan turkarnas eviga tjafs med grekerna. Ständiga konfrontationer, känns otroligt onödigt. Vi behöver inte mer krig. Turkiet och Grekland skulle bara göra som Norge och Sverige, försöka bli kompisar, men nu verkar ju inte norrmännen riktigt vara inne på det. I alla fall kom min dotter in i Norge genom att sitta i Tysk bil. Alltid något.

Jag rullar genom alla hårdiskar jag har. Någon gav mig rådet att spara, långa osv och det har jag gjort för länge sedan. Alla mina bilder är klara, inramade. Allt jag tagit fram till 2018 finns på papper och i hårddisk och alla texter som känns viktiga också. Tiden 1965 till 2018 är klar och färdigpackad. Färdigsorterad och  inramad. Den rör jag inte mer. Nu gäller 2020 till 2030. 


Så kan man också se på det hela. Bilderna ovan är från Grekland de senaste åren. Stort som smått. Annars är det återigen tid att ta itu med Mentorskapet. Är du intresserad av att diskutera din fotografi under ett intensivt halvt år med mig på nätet så är du välkommen. Priset är 10 000 kr och erbjudandet gäller dig som verkligen vill försöka komma någonstans med dina bilder. 

Mickeberg@hotmail.com är adressen om du vill fråga något.

All the best, M


Kommentarer

Populära inlägg