De nya valen...





 Det är ständigt en sak jag tänker på när jag är i Grekland och det handlar om fotografi. Hur får jag in det grekiska ljuset i bilderna utan att det spricker, spräcker bilden. Det gäller att få bilden mjuk och tung på samma gång som det grekiska ljuset glittrar i bilden. Färg är en enkel sak. Färg är gjord för solsken, ljus, kolla in alla dessa fenomenala färgfotografer som jobbar i solljus, men nu gäller det svartvitt.

Det var lättare för, då man kopierade svartvita manuella kopior. Då kunde man låta bilderna blöda igenom en halvtimme under lock i framkallningen för att det skulle sätta sig i högdagrarna och ändå inte låta kontrasterna skena iväg som en sjuk get.

I alla fall, gårdagens besked med avloppet frigjorde energi. Jag tittar på den underbara grekfranska kvinna på Serifos. Sådan energi, de startar upp butik med miljövänliga kläder osv. Varför kommer inte min fru hit och vi satsar som fan på framtiden, miljön och nya äventyr?

Serifos, googla och kolla in Chora, staden ovanför hamnen. Vilken skönhet. Vilken skönhet, bara vit sten , knappt en grönsak att skåda. Att vara i Grekland frigör något, det finns en enorm frihet och något som inte går att beskriva som inte finns i Sverige. Kalla det livslust, kalla det vad fan ni vill, men det finns något som jag inte tänker släppa någonsin.

Idag byggde jag ett katthus, det är jag mest nöjd med, underbart att se mina små älsklingar gå in i det och mumsa på korvarna jag lagt där.  

Ja, o så var det valen. Hämtade upp min gamla Nokia, kör den som telefon. Det är ju helt värdelöst ljud i alla mobiler, vare sig det är Huawei, Apple eller Android. Min gamla Nokia utklassar dom som telefon tio ggr om, samtidigt är det knöligare med sms, så då slipper jag det också för är det något jag avskyr så är det sms.Varför skickar man sms, ringa, är det enda som gäller.

Kommentarer

Populära inlägg