På landet

Genom min kära fru har jag fått ett landställe. En timme från Stockholm. Ett enkelhus med kök och rum, utsikt och väldigt fint. Att åka dit är en resa i sig. Min fru kastar sig ut och åkallar Guds goda krafter över växterna. Hon tillbringar en väldig tid med huvudet i myllan. Resten av tiden skriver hon, men mycken tid sitter huvudet upp och ner och röven lyser upp samtiden rejält då hon gräver sig fram till de elaka rötterna.
Sedan är det två sessions varje dag då vi dödar mördarsniglar, typ 100 stycken åt gången. Det är kul. Förut hade jag exesser i hur man dödade dom, med is, eld, svidande salvor, men numera kör vi den enkla, klassiska stilen. Vi klipper huvudet av dom.

Vi har katt och bonushund. Grannen har söndriga höfter och jag lullar runt med schäfern och dess olika genetiska blandningar. Ibland ska frun med och testa sina senaste rön från hundexperten  på tv. Då blir det mycket godis och sitt och stå och ligg och inte gå framför föraren.

Själv kommer jag aldrig att odla en blomma. Mitt liv går ut på att göra ingenting eller att cykla, möjligtvis klämma fram en bok, men jag förstår inte finessen med att odla då man kan köpa på Konsum.

Jag har fyra huvuduppgifter,. Köra bilen, hugga ved, fixa vatten o vara allmän houseboy. Min fru är chef, skriver lappar och har sig och jag uttrycker min uppskattning över allt hon gör och då brukar jag få två lappar till för hon tycker jag verkar för energisk. Min energinivå måste hållas nere och då och då skickas jag ut på fyramilshandlingar, typ, åk till Konsum och köp en deciliter grädde och då¨cyklar jag dit och gör det.

Jag fikar i Bettna, eller i Malmköping, 4 mil och sju mil, för en bulle och kaffe. Det kunde vara värre. Våra grannar är alla adhare, ständiga projekt. Den ene renoverar sin kåk dygnet runt, den andre håller också på och fixar dygnet runt. Jag åker omkring med min fru och kollar så det går rätt till. Oftast får man ju en kopp kaffe då man inspekterar och det motiverar mig att sätta mig i den blåa Ferrarin då och då.

På kvällarna ägnar jag typ tre timmar åt att ställa in antennen på husväggen och då jag kommer in har min fru redan bestämt att att vi ska se( hon) på ett program där de biter varandra i halsen. Då brukar jag lägga mig, och sedan åker vi ofta hem på söndagen, min fru är rosig om kinderna, har planterat 49 blommar och dödat tre hundra sniglar och haft hundkurs i sex timmar. Själv kör jag lugnt och frågar lite fint då och då om vi inte snart ska stanna och ta en fika snart.

Populära inlägg