Det finns dagar då det går trögt, då man tror problemet är hur man spänner pjäxorna, eller objektivets fel. De dagarna ska man ta det lilla lugna och reflektera. Se vad man gör för  fel, ändra på något, för människan har en alldeles speciell egenskap: Vi gör gärna allt på samma sätt hela tiden. Om vi istället la in en liten, och då menar jag  liten, ändring, så skulle det kanske ske något nytt.

Det är en intressant tanke. En annan tanke är att man inte kan göra för många ändringar på en gång. En tanke i taget.

Muhammed Ali, den fine boxaren, politikern, förebilden, är riktigt dålig. Han verkar inte kunna leva längre, men han sa något vackert till sin bror: Var inte ledsen, jag har gjort allt jag velat i livet.

Gå till Er själva. Kan ni säga samma sak. Kan jag säga samma sak? När jag var femtio tyckte jag att jag kunde dö nöjd, nu är jag dock inte lika säker.

Jag skulle vilja bo utomlands ett tag igen. Jag skulle vilja skriva en roman och jag skulle vilja göra en stor, stor utställning. Sedan är jag nöjd.

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg